Kirjastopolku

Luokat 3-6

Luokat 3-4

Kolmannella luokalla painopiste on peruslukutaidon kehittämisessä: lukemiseen innostetaan kirjaston kirjavinkkauksella ja samalla voidaan kerrata, kuinka halutut kirjat löytyvät kirjaston hakuohjelmasta. 

Neljännellä luokalla harjoitellaan ja syvennetään aiemmin opittuja taitoja ja mahdollisuuksien mukaan työskennellään tai vieraillaan lähikirjastossa opettajan ohjauksessa. Koululla voi hyödyntää verkkokirjastoa ja alla olevia linkkejä.  

Lukuvuoden 2024-25 3-luokkien kirjavinkkaukset toteutetaan vain etänä pääkirjaston alueella. Niihin voivat osallistua myös lähi- ja seutukirjastojen alueiden koulut. Etävinkkaukset välitetään Teamsin kautta usealle luokalle yhtaikaa. Saat liittymislinkin ja ohjeita tunnille ilmoittautumisajan päätyttyä. Ilmoita luokkasi vinkkaukseen tällä lomakkeella. Vinkkaus toteutetaan, jos viimeiseen ilmoittautumispäivään mennessä on ilmoittautunut yksikin luokka. Kevätlukukauden vinkkausajat ja viimeinen ilmoittautumispäivä:

Kevään 2024 viimeiset vinkkaukset – ilmoittaudu suoraan mirkka auvinen at sivistys mikkeli fi.

  • pe 3.5. klo 10-10.40 ja klo 13.15-13.55

Syksyn 2024 kirjavinkkaukset ja viimeinen ilmoittautumispäivä

  • pe 13.9. klo 10-10.40 ja klo 13.15-13.55 (ilmoittaudu viimeistään 6.9.)
  • to 17.10. klo 10-10.40 ja klo 13.15-13.55 (ilmoittaudu viimeistään 10.10.)
  • ti 12.11. klo 10-10.40 ja klo 13.15-13.55 (ilmoittaudu viimeistään 5.11.)

Kirjavinkkauksen jälkeen voit halutessasi tilata luokallesi teemakassin, joka sisältää vinkkauskirjojen kaltaisia kirjoja niin teemoiltaan kuin vaikeustasoltaan.

3. luokan opettaja:

  • Ilmoittaudu etävinkkaukseen tai varaa aika kirjastostasi.
  • Johdattele lapsia aiheeseen esim. Kirjasammon lastenkirjallisuuden kirjavinkkien avulla.
  • Kerro kirjastolle kirjastokäyntiin mahdollisesti liittyvistä tehtävistä ja jatkotyöstöstä ja muista toiveistasi
  • Ole mukana kirjastolaisen vetämässä tuokiossa
  • Anna palautetta käynnin jälkeen (palautelomake).

Kirjastotuokion vetäjä:

  • Tutustu Kirjastopolun luokkakohtaisiin tavoitteisiin
  • Valmistaudu tuokioon tältä sivustolta löytyvän materiaalin avulla tai muuten
  • Sovi opettajan kanssa, millainen tuokio pidetään, esim. ohjatun ja vapaan ajan osuus
  • Muistilistoja kirjaston henkilökunnalle

Kolmasluokkalaisen tavoitteita Kirjastopolulla:

  • innostua lukemaan yhä enemmän itse
  • uskaltaa  valita luettavaksi erilaista ikäkaudelle sopivaa kirjallisuutta
  • oppia löytämään haluttu kirja verkkokirjastosta ja varaamaan se

Kirjastopolkukäynnin esimerkkituntimalleja 3-luokalle.

Toteutuksesta sovitaan ajanvarauksen yhteydessä.

3-4-luokkien lukudiplomi Kumi-Tarzan (Kunnari)


Luokat 5-6

Viidennellä luokalla tutustutaan informaatiolukutaidon osa-alueisiin ”ilmiöprojektissa” käymällä läpi tiedonhankinnan ja tutkimuksen perusprosessi. Työskentelyn tulokset esitetään mediateknologiaa hyödyntäen. Ohjaus toteutetaan eri oppiaineiden ja kirjaston välisenä yhteistyönä esimerkiksi koulun monialaisessa oppimiskokonaisuudessa. Ainakin tiedonhankintavaiheessa työskentelypaikkana on kirjasto. Vaihtoehtona projektille on kirjastosuunnistus. 

Kuudennella luokalla harjoitellaan ja syvennetään aiemmin opittuja taitoja sekä mahdollisuuksien mukaan työskennellään ja vieraillaan kirjastossa opettajan ohjauksessa. Koululla hyödynnetään verkkokirjastoa ja alla olevia linkkejä.

5. luokan opettaja:

  • Ota yhteys kirjastoosi, kun haluatte tehdä kirjastosuunnistuksen tai kun olette päättäneet ilmiöprojektiin sopivasta aiheesta ja osallistujista. Yhteydenotto pääkirjastoon ilmoittautumislomakkeella.
  • Ilmiöprojektissa:
  • Ole mukana kirjastolaisen vetämässä tuokiossa.
  • Anna palautetta käynnin jälkeen (palautelomake).

Kirjastotuokion vetäjä:

  • Tutustu Kirjastopolun luokkakohtaisiin tavoitteisiin
  • Valmistaudu tuokioon tältä sivustolta löytyvän materiaalin avulla tai muuten
  • Sovi opettajan kanssa, millainen tuokio pidetään, esim. ohjatun ja vapaan ajan osuus
  • Muistilistoja kirjaston henkilökunnalle

Viidesluokkalaisen tavoitteita Kirjastopolulla:

  • tutustua tiedonhankinnan ja tutkimuksen perusprosessiin
  • tutustua tiedonlähteiden eroihin (”asiatekstit ja mielipidetekstit”)
  • oppia käyttämään tiedontarpeessa tiedonhaun pääkanavia: kirjaston ja netin hakupalveluita
  • pohtia sanojen merkitystä tiedonhaussa
  • pohtia tiedon luotettavuutta ja tekijyyttä
  • opetella tiedon käyttöä osana omaa työtä
  • harjoitella tiedon esittämistä kirjallisesti, suullisesti tai visuaalisesti mediateknologiaa hyödyntäen, esim. blogiteksti.

Kirjastopolkukäynnin esimerkkituntimalleja 5-luokalle.

Toteutuksesta sovitaan ajanvarauksen yhteydessä.

5-6-luokkien lukudiplomi Matilda (Kunnari)


Materiaaleja lukemaan innostamiseen

Materiaaleja tiedonhakuun ja kirjastonkäyttöön

Materiaaleja mediakasvatukseen ja TVT-taitoihin