Mikkelin seutukirjaston ja koulujen yhteistyötapaamisen 30.8.23 muistio

Pääkirjastolla kokoonnuttiin taas joka syksyiseen tapaan koulua ja esiopetusta koskevien kirjastoasioiden ympärille. Tapaamisen muistiossa on poimintoja ohjelmasta sekä osallistujien kommentteja. Tiedotetut asiat löytyvät tarkemmin powerpointista ja Kirjastopolkusivustolta. Muistio on myös lähetetty kouluille ja esiopetukseen.

Kiitos kaikille osallistuneille!

Tervetuloa ja ajankohtaista kirjastossa

Tapaaminen aloitettiin Markun ja Mirkan kirjavinkeillä: ”Ennen oli ennen, nyt on nyt” ja sen jälkeen vt. kirjastopäällikkö Pia Kontio esitteli kirjaston paikalla olevan henkilökunnan. Uusina ovat aloittaneet palvelupäällikkö Markku Kesti sekä kirjastonhoitajat Mirkka Auvinen ja Jaana Heikkilä. Pia kertoi myös ajankohtaiset kirjastokuulumiset, joista nostona se, että valmisteilla olevassa vuoden 2024 talousarvioehdotuksessa tavoitteena on, että Kirjastopolku pyritään toteuttamaan nykyisen tasoisena, ellei palveluverkko muutu.

Kirjastopolku lukuvuonna 2023-24

Informaatikko Eija Nevalainen kertasi, mikä Kirjastopolku on ja kuinka nykyiseen Kirjastopolkuun on tultu. Tänä lukuvuonna Kirjastopolku toteutuu hyvin samanlaisena kuin viime vuonnakin: mukana on esiopetus, 3-, 5-, 7- ja 9-luokka.

3- ja 7-luokan kirjavinkkaukset toteutetaan etänä ja opettaja voi tilata vinkattuja tai niiden kaltaisia kirjoja sisältävän teemakassin. Keskusteltiin siitä, voiko teemakassin tilata jo ennen vinkkausta ja todettiin, että sitä voi ainakin yrittää, ja kassi kootaan, jos ehditään. Aina ei ole kuitenkaan mahdollista saada juuri vinkattavia kirjoja kassiin (johtuen tilatuista kappalemääristä, varauksista), mutta kassiin pyritään laittamaan samankaltaista sisältöä. Tilaus tulee tehdä kirjastopolkusivulla olevan tilauslomakkeen kautta ja hyvissä ajoin.

Kysyttiin myös, voisiko vinkkaus olla tallenne? Vinkkaus ei välttämättä satu 7-luokan äidinkielen tunnille ja muiden aineiden opettajat eivät aina pysty vaihtamaan tuntejaan. Tallenteen voisi katsoa silloin kun se sopii opetukseen. Asiaa on pohdittu kirjastolla jo aiemminkin, mutta luovuttu siitä, koska silloin kirjaston kontakti oppilaisiin häviää lopullisesti. Toisaalta verkossa on jo hyviä kirjavinkkivideoita valmiina. Kirjavinkkivideot otetaan kuitenkin uudelleen harkintaan.  

Kirjaston kirjakassipalveluissa on edelleen lukemistokasseja (koko luokka lukee samaa kirjaa) ja teemakasseja (opettajan toivomaa kirjallisuutta). Lukemistot varataan Lumme-Finnasta ja teemakassit tilataan lomakkeella. Toiveita uusiksi lukemistoiksi kerättiin tapaamisessa ja niitä voi edelleen lähettää osoitteeseen anne kosonen at sivistys mikkeli fi.

Kirjastolla on tarjolla luettavaa myös Ellibsin e- ja äänikirjoina. Kysyttiin, voiko äänikirjan lainata ope-kortilla ja kuunnella sitä luokan kanssa. Teknisesti tämä onnistuu kyllä, mutta ikävä kyllä kirjaston lisenssi sallii vain henkilökohtaisen käytön, eli oppilaan pitäisi lainata kirja omalla kortillaan kuunneltavaksi. Koko luokan kuuntelu onnistuisi Ellibsin koululisenssillä.

Liikkuvien palvelujen pop up -kirjastot jatkavat Kalevankankaan ja Rantakylän kouluilla. Kirjakasseja kuljetetaan Launialan, Lähemäen, Tuppuralan, Kalevankankaan ja Rantakylän kouluille tiettyinä päivinä (6.9., 4.10., 1.11. ja 29.11.). Kysyttiin, että koska liikkuvien pop-up aineisto sisältää lähinnä alakoulun aineistoa, onko mahdollista saada mukaan nuorten kirjoja. Tämä onnistuu tekemällä teemakassitilauksen kirjastopolkusivuston lomakkeella ja kassi saapuu koululle kuljetuspäivänä tai sen voi noutaa pääkirjastolta.

Uutena kokeiluna 9-luokille tarjotaan tänä talvena tiedonhaun tietoiskuja etänä. Tietoiskuihin ilmoittaudutaan kirjastopolkusivustolta löytyvällä lomakkeella.

Lukemaan innostamisen keinoja

Kirjastonhoitaja Mirkka Auvinen esitteli Lastenkirjainstituutin Lukemo-palvelun (lukemo.fi), joka on erinomainen apu silloin kun etsitään lapsille ja nuorille sopivaa luettavaa. Lukemossa on valmiita kirjallisuuteen ja sanataiteeseen liittyviä materiaaleja opettajille ja kasvattajille. Se sisältää myös Lasten ja nuorten oma ääni -osion, jonne lapset ja nuoret voivat kirjoittaa tai kuvata omia kirjavinkkejä.

Mirkka pohti myös lukemisen ja lukemaan innostamisen tärkeyttä ja kysyi meiltä, miksi luemme. Vastauksia oli monia: kirjan avulla pääsee omaan maailmaan sisään; pako arjesta, esim. historiallisiin maisemiin; ajanviettotapa; tiedon etsintä; tarinat koukuttavat; kirja-arviot innostavat lukemaan. Kukaan ei maininnut lukevansa, koska ”lukeminen on hyödyllistä”, mitä hoetaan lapsille ja nuorille. Miten aikuiset pääsisivät sisälle lasten ja nuorten kirjallisuuteen, jos ei ole aikaa lukea kohderyhmän kirjoja? Yksi ratkaisu voisi olla kuunnella kirjat äänikirjoina samalla kun puuhailee muuta. On helpompi keskustella kirjoista yhdessä, kun tuntee kirjan tarinan.

Kirjaston roolista luku- ja tiedonhankintataitojen tukemisessa

Lopuksi jatkettiin viime syksynä aloitettua ”palauteäänestystä”. Silloin arvioitiin Kirjastopolkua, joka sai osallistujilta muuten hyvät pisteet, mutta etävinkkauksista mielipiteet jakautuivat. Nyt juteltiin kirjaston roolista oppilaiden lukutaidon ja tiedonhankintataitojen tukemisessa. Äänestyksen tulokset painottuivat niin, että kirjastolla on edelleen tärkeä rooli näissä taidoissa, mutta tuki ei ole riittävää. Äänestettiin myös siitä, että jos kirjasto voisi tarjota jotain ekstraa esim. teemapäivien yhteyteen siten, että kirjasto olisi mukana eri vuosina eri kouluilla, mitkä toteutustavat olisivat mieluisampia. Lukemaan innostamisessa eniten kannatusta sai malli ”isot lukee pienille tai toisinpäin” ja yläkoulun tiedonhankinnassa malli ”kirjavinkkausten yhteyteen kirjanvarausdemo”. Tulokset ovat tarkemmin liitteenä olevassa esityksessä, ja kirjastossa jatketaan suunnittelua niiden pohjalta.

Keskusteltiin myös nuorten tavoittamisesta somen eli lähinnä Tiktokin avulla. Kirjasto selvittää kirjasto-aiheisten videoiden tekemistä yhdessä kaupungin nuorisopalveluiden kanssa, vaikka haasteena onkin se, nuorten näkökulmasta aikuiset ovat usein myöhässä, esim. ilmiö Colleen Hoover, jonka kirjat löivät läpi TikTokin kautta, ennen kuin niitä oli ehditty edes suomentaa.

Muita asioita

Muita hyviä ehdotuksia saatiin myös:

  • Verkkosivuille sisältöä niille luokka-asteille, jotka eivät ole Kirjastopolun piirissä (kuten tekstinäytteitä ja luetunymmärtämistehtäviä). Tässä muistutettiin kuitenkin Lukemon sivuista, jossa on valmista materiaalia moneen tarpeeseen.
  • Kuinka saataisiin nuorilta kirjastoa koskevaa palautetta ja ehdotettiin, että kirjasto jalkautuisi kerran vuodessa pop upeissa tai muuten kyselemään paikan päälle. Tätä jatkopohditaan kirjastolla.
  • Kuvittajavierailu alle kouluikäisille olisi hyvä vrt. satutuokio Taidemuseolla.

Kirjastolla tapahtuu paljon myös tänä syksynä. Tapahtumatiedot löytyvät helpoimmin kirjaston verkkosivulta kirjasto.mikkeli.fi

Muistion kirjoittivat Anne Kosonen ja Eija Nevalainen