Keskiviikkona 27.8.2023 klo 15.00-17.00 Mikkeli-salissa

Muistiossa on mukana poimintoja ohjelmasta sekä keskustelumuistiinpanot. Tiedotetut asiat löytyvät tarkemmin liitteenä olevista esityksistä.

Tapaamisen aiheena arki ja Kirjastopolku

Tapaaminen aloitettiin lasten ja nuorten uutuuskirjoihin ja uusiin lukemistokirjoihin tutustumisella. Esitysten ja keskustelun aiheena oli Kirjastopolku ja yhteistyö koulun ja kirjaston arjessa.

Kirjaston arki isossa kuvassa

Kirjastopäällikkö Pia Kontio kertoi, mitkä asiakirjat määrittävät kirjaston arkea ja kuinka tavoitteet toteutuvat määrällisesti. Kirjaston lakisääteiset tehtävät kattavat monia asioita lukemisen edistämisestä tilojen tarjoamiseen. Monissa asiakirjoissa korostuu kirjaston lukutaitotyö. Kirjasto on myös mukana juuri alkavassa Lukeva Mikkeli -hankkeessa, jossa tehdään Mikkelille lukutaitostrategia. Ks. tarkemmin liitteenä olevasta esityksestä.

Koulun arki, opetussuunnitelman tavoitteet ja koulu-kirjastoyhteistyö

Tulevaisuuden koulu -ohjausryhmän puheenjohtaja Laura Rummukainen liitti Kirjastopolun opetussuunnitelman laaja-alaisen osaamisen tavoitteisiin. Vaikka koulun yhteydessä ajatellaan usein tietojen ja taitojen oppimista, tärkeintä on kuitenkin kasvatustyö, tukeminen taidoissa, jotka lisäävät perusturvallisuutta. Lukutaito ja taito kohdata erilaisia ihmisiä (esim. kirjastossa) ovat tällaisia taitoja. Ks. tarkemmin liitteenä oleva esitys.

Kirjastopolun arkea ja lukuvuodesta

Informaatikko Eija Nevalainen totesi, että Kirjastopolku on tehty laaja-alaisen osaamisen, erityisesti monilukutaidon lähtökohdasta. Kirjastopolku painottuu ohjaamaan erityisesti peruslukutaidossa ja  informaatiolukutaidossa. Tavoitteet toteutuvat hyvin sekä sisällön että osallistujamäärän osalta esiopetuksen, 3- ja 5-luokan kohdalla. Yläkoulussa 7- ja 9-luokan kohdalla ongelmana ovat etätoteutusten aikataulut, jotka on vaikea satuttaa lukujärjestykseen. Myös viime keväänä puuttunut kirjavinkkari aiheutti tuntien peruuntumista.

Alkaneena lukuvuonna Kirjastopolku jatkuu tutulla mallilla. Tällaista pientä huomioitavaa:

  • 3-luokan etäkirjavinkkaukset pitää pitkän linjan lastenkirjastovirkailija Tarja Asikainen. Vinkkauksiin on ilmoittauduttu jo hienosti!
  • 5-luokan kirjastosuunnistuksille pääkirjastossa on annettu valmis päivä, joka pitää vahvistaa tai siirtää viimeistään kaksi viikkoa aikaisemmin.
  • 7-luokan kirjavinkkauksien toteutuminen syksyllä on vielä epävarmaa, mutta keväällä niitä on tulossa.
  • 9-luokan tiedonhaun tietoiskuja on tarjolla etänä ja myös joitakin lähitietoiskuja tarjotaan sen mukaan kuin resurssit sallivat.

Yläkouluille on tarjolla kaksi samansisältöistä etäkirjailijavierailua 30.10. klo 10-10.45 (viim. ilm. 17.10.) ja ma 10.11. klo 13.15-14 (viim. ilm. 3.11.). Kirjastonhoitaja ja kirjavinkkari Mirkka Auvinen on kirjoitusvapaalla ja saapuu meille kirjailijavieraaksi. Mirkka puhuu runokokoelman ja säeromaanin eroista ja yhtäläisyyksistä sekä kielellä leikittelystä. Jos hänen kiitosta saanut Chibu-teoksensa on tuttu, voi arvata, että luvassa on mielenkiintoinen etätapaaminen. Kirjailijavierailulle ilmoittaudutaan Kirjastopolun lomakkeella.

Kirjastonhoitaja Jenni Kälviä kertoi kirjaston Liikkuvien palvelujen syksystä. Pop up –kirjasto pidetään kaksi kertaa lukukaudessa Rantakylän koululla. Tänä lukuvuonna ylimääräisen pop upin saa Launialan koulu. Kirjakasseja kuljetetaan tuttuun tapaan Launialan, Lähemäen, Tuppuralan ja Rantakylän [myöhempi lisäys: myös Rämälän] kouluille tiettyinä päivinä (17.9. 15.10. 12.11. 10.12.). Palautettavat kassit tulee olla ennalta sovitussa noutopaikassa kuljetuspäivän aamulla klo 9 mennessä.

Sekä Liikkuvien palvelujen alueella että kirjastoihin kirjakassitilaukset tulee tehdä kaksi viikkoa aikaisemmin. Lukemistokassit varataan Lumme-verkkokirjastossa ja teemakassit lomakkeella kirjastopolkusivun kautta. Lomakkeelle merkitään kassin noutopaikka. Kirjakassit lainataan luokalle ”opekortilla” eli opettajan omassa työkäytössä olevalla yhteisökortilla. Kirjakassi- ja lainausasiat löytyvät kootusti kirjastopolkusivustolta.

Keskustelumuistio

Tapaamisessa käytiin kiitettävän vilkasta keskustelua. Tässä kysymyksiä, vastauksia ja pohdintaa:

  • Yhä kasvava ongelma on, ettei kaikilla lapsilla ole kirjastokorttia, eikä edes heidän huoltajillaan, jolloin esim. luokan kirjastovierailulla kortin hankkiminen tulee ongelmalliseksi. Kortti olisi kuitenkin välttämätön saada silloin, kun lapsella on tarve ja kiinnostusta lainaamiseen ja lukemiseen. Mikä neuvoksi? Kirjaston käyttösääntöjen mukaan lainojen vastuuhenkilön (eli alle 15-vuotiaan huoltajan tai muun vastuuhenkilön) tulee olla kirjaston asiakasrekisterissä ja rekisteriin pääsee, kun henkilöllisyys on todistettu. Etenkin maahanmuuttajalasten vanhempien osalta tämä voi olla toisinaan vaikea toteuttaa.  Asia käsitellään Mikkelin seutukirjaston johtotiimissä ja mahdollisesti myös Lumme-kirjastojen ohjausryhmässä, koska säännöt ovat yhteiset. Tavoitteena on löytää yhdessä koulun kanssa ratkaisu, joka mahdollistaisi kaikille lapsille kirjastokortin oikea-aikaisesti.
  •  Kirjastopolun käytännöistä:
    • 5-luokan kirjastopolku on perusopetuksen aikana ainoa osio, joka tarjotaan kaikille lähiohjauksena. Ihan kaikki opettajat eivät kuitenkaan hyödynnä tätä tilaisuutta. Kirjastoyhdyshenkilöt muistuttelevat 5-opettajia kuten myös kirjasto. Todettiin, että uusi käytäntö, jossa vierailupäivä on etukäteen ”määrätty” todennäköisesti helpottaa tilannetta.9-luokan tietoiskuista on kokemus, että lähiohjauksena toimivat paremmin. Oppilaat esim. jaksavat keskittyä.7-luokan etävinkkausta toivotaan edelleen tallenteena, koska tiettyyn aikaan pidettävään vinkkaukseen on vaikea päästä osallistumaan. Tallenteita ei ole toistaiseksi tehty, koska, vinkkarit ovat halunneet säilyttää edes pienen henkilökohtaisen ulottuvuuden – nähdä, ketä yleisössä on, miten se reagoi ja onnistuuko vuorovaikutuksen luominen.  Toisaalta kirjastolle on tärkeää tietää, toteutuuko Kirjastopolku, eli osallistutaanko vinkkaukseen. Tallennetta aletaan kuitenkin nyt suunnitella. Kokeiluun voitaisiin ottaa malli, jossa vinkkaus lähetetään linkkinä opettajille ja opettaja täyttää katselun jälkeen lomakkeen, jossa ilmoittaa mikä luokka on osallistunut ja mitä vinkkauksesta on pidetty.
    • Kirjastolla on mahdollisuus järjestää joka lukuvuosi kirjailijavierailut ala- ja yläkouluille. Ongelmana näissäkin on ollut se, että yläkoulujen on vaikea osallistua. Todettiin, että huhtikuu on kouluille huono aika, vaikka silloin onkin lukuviikko. Alkusyksy tai tammi-helmikuu olisivat koulujen kannalta parempia. Kirjaston kannalta parempi voisi olla alkuvuosi, jolloin kirjailijat helpommin saatavilla (vrt. syksyn kirjamessut). Myös koulujen jaksot olisi hyvä ottaa huomioon: jakson alkupuolella on helpompi osallistua.
    • Tapaamisessa kysyttiin myös ehdotuksia kirjailijavieraaksi. Ehdotukset ovat kouluille lähetetyn muistion liitteenä. Kiitos niistä!

Kirjallisuuspalveluja erilaisille lukijoille -tiedoksi

Verkossa on hyviä sivustoja, jotka auttavat löytämään lukemista. Asiaa ei ehditty käsitellä, mutta lista palveluista löytyy esityksestä ja ja liitteestä, ja niitä on linkitetty myös Kirjastopolun verkkosivuille.

Tapahtumat tiedoksi

Kirjaston syksyn tapahtumia lapsille ja aikuisille löytyy esityksestä ja kirjaston verkkosivuilta kirjasto.mikkeli.fi, ja lumme.finna.fi.

Kierros kirjaston työtiloissa

Palvelupäällikkö Markku Kestin kierroksella oli kaksi henkilöä tutustumassa kirjan kulkuun kirjastossa.

Muistion kirjoittivat Jenni Kälviä ja Eija Nevalainen

Tapaamisen esitykset: