Kirjastopolkua arvioitiin monelta kantilta yhteistyötapaamisessa 22.8.2018

Anu Ojaranta Mikkeli-salissa

”Yhteenvetona voidaan todeta, että Kirjastopolku on päässyt hyvään vauhtiin, nyt pitäisi vähintään pystyä pitämään kiinni tähän astisesta ja mahdollisuuksien mukaan edetä laajemmalle.”

Näin totesi kouluttajamme Anu Ojaranta kirjaston ja koulujen yhteistyötapaamisessa Mikkeli-salissa. Tapaamisen teemana oli Mikkelin koulujen Kirjastopolun kahden ensimmäisen vuoden arviointi. Parhaillaan on menossa myös Etelä-Savoa koskeva Kaikki mukaan Kirjastopolulle -hanke, jonka johdosta saimme paikalle koulu-kirjasto -yhteistyöhön hyvin perehtyneen kouluttajan. Mukana oli myös kirjastolaisia muista Etelä-Savon kunnista ja hienosti opettajia Mikkelin ja lähiseudun kouluista.

Alta löydät tapaamisen muistion, joka on lähetetty myös kouluille, ja tästä linkin Anun Prezi-esitykseen ja arviointityöpajan tuloksiin.

Yhteistyötapaamisen muistio 22.8.2018

1) Tapaamisen avaus ja kahvittelua seurana esikoiskirjailija Essi Ihonen

• Kirjastonhoitaja Mari Karvonen avasi tilaisuuden ja kertoi kirjaston hankkeesta ”Kaikki mukaan Kirjastopolulle”, jossa Mikkelin Kirjastopolun konseptia esitellään muille Etelä-Savon kirjastoille. Hanketyötä tekee informaatikko Eija Nevalainen, jonka sijaisena 30.11. asti toimii Elisa Harjunpää.
  • Kirjastossa työskentelevä Essi Ihonen kertoi WSOY:n juuri julkaisemasta kirjastaan Ainoa taivas. Essiä voi kysyä kirjailijavierailulle myös koululle tai kirjastoon, yhteys sähköpostilla etunimi.sukunimi@mikkeli.fi.

2) Kirjastopolkutietoisku

• Eija Nevalainen kertoi pääkohdat Mikkelin koulujen Kirjastopolusta. Kirjastopolku on toiminut kaksi lukuvuotta alakoulussa ja yhden yläkoulussa. Tältä ajalta on myös kerätty opettajien palautetta, jota käytetään hyväksi polun arvioinnissa ja kehittämisessä. Tietoa Kirjastopolusta ja esim. ryhmäkäynnin varaamisesta löytyy sivustolta.

3) Kirjastopolun kriittinen arviointi tämän hetken näkökulmiin peilaten: lukutaito, valemedia ja koulu-kirjasto –yhteistyö

• Kirjastopolun arviointia oli pyydetty vetämään Anu Ojaranta, joka on turkulainen kirjastonhoitaja, tutkija, opettaja ja kouluttaja. Hän on myös vastikään jättänyt tarkastukseen vuosien 2004 ja 2016 opetussuunnitelmia ja informaatiolukutaitoa käsittelevän väitöskirjansa. Anun mukaan OPS2014 tarjoaa vahvan pohjan koulun ja kirjaston yhteistyölle. Monilukutaito ja kirjastojen puolella käytetty informaatiolukutaito ja tiedonhallintataidot korostavat samoja asioita, mm. kykyä hankkia, muokata, tuottaa, esittää ja arvioida tietoa. Haasteita tiedonhankinnalle ja –arvioinnille tuovat nykyajan ilmiöt esim. valemedia ja vaihtoehtoinen totuus. Tutkimuksessaan Anu on mm. verrannut opettajien ja kirjastonhoitajien näkökulmia informaatiolukutaitoon ja todennut, että opettajat painottavat suunnitteluvaihetta ja kirjastonhoitajat tiedonhankintaa. Näin ollen oppilaiden tutkimusprojekteissa opettajan ja kirjastonhoitajan yhteistyöllä päästään parhaaseen lopputulokseen. Hän myös esitti oman arvionsa Kirjastopolun onnistumisesta saamiensa materiaalien pohjalta. Anun Prezi-esitys löytyy verkosta. Lisää arviointia tehtiin työpajassa.

4) Työpajatuokio ja keskustelu

• Työpajassa tehtiin Kirjastopolun arviointi SWOT-analyysina. Neljä ryhmää arvioi alakoulun Kirjastopolkua ja kaksi yläkoulun. Arvioiden pääkohdat löytyvät Anun Prezistä ja kaikki muistiinpanot liitteestä.
  • Anun yleisarvio Kirjastopolusta oli, että olennaiset elementit ovat siinä läsnä: lukutaito, informaatiolukutaito, mediataidot, TVT. Opettajien ja kirjastojen roolijako kuten myös Kirjastopolun tavoitteet on esitetty selkeästi. Anu pyysi myös pohtimaan, miten hyvä kattavuus Kirjastopolulla on ja onko oppimistavoitteiden täyttymistä mahdollista arvioida.

5) Päätös

• Mari mainosti Lukemisen unelmavuotta. Vuosi 2019 on Mikkelissä Lukemisen unelmavuosi, jolloin koko kaupunki panostaa lukemiseen, lukuinnon kasvattamiseen ja lukutaidon kohentamiseen. Työryhmään on pyydetty opetuksen ja varhaiskasvatuksen edustajia 31.8. mennessä. Yhdyshenkilö kirjastossa on Mari Karvonen.

Keskustelua kirjasi ylös kirjastonhoitaja Elisa Harjunpää.

Yhteistyötapaaminen aloitettiin esikoiskirjailija Essi Ihosen seurassa

Tällä kertaa osallistujilta pyydetään palautetta yhteistyötapaamisesta. Vaikka et olisikaan nyt ollut mukana, voit kertoa tällä lomakkeella, millaisia teemoja haluaisit käsiteltävän seuraavien syksyjen yhteistyötapaamisissa. Lomake on auki 28.9. saakka.