Kirjastopolku

Kirjakassit ja lainaaminen

Mikkelin seutukirjasto tarjoaa opettajille apua lukemaan innostamiseen erilaisilla kirjakassipalveluilla, joita ovat lukemistokassit ja teemakassit. Kirjakassit lainataan opekortilla.

Opekortti opettajan koulukäyttöön

• Opettaja voi lainata aineistoa luokkansa käyttöön opekortilla.
  • Opekortti on opettajakohtainen, jolloin samaa korttia voi käyttää eri vuosina.
  • Opekorttia hankittaessa tulee olla mukana henkilötodistus, ja kortti mukana aina aineistoa lainattaessa.
  • Kun opettaja lopettaa tehtävässään, kortti palautetaan kirjastoon.

Lukemistokassit ja niiden varaaminen

Opettaja voi lainata Mikkelin seutukirjaston kokoelmassa olevia lukemistoja, jolloin koko luokka pääsee lukemaan yhtaikaa samaa kirjaa. Lukemistoja on sekä ala- että yläkoululle ja nimekkeen kappalemäärä on noin 20-30. Lukemistot sijaitsevat pääkirjastossa, mutta niitä lähetetään myös lähi- ja seutukirjastoihin. Lukemistot on tarkoitettu Mikkelin, Hirvensalmen, Pertunmaan ja Puumalan opettajien käyttöön.

Kun haluat käyttöön lukemistokassin, toimi näin:

• Lukemistokassit löytyvät Lumme-verkkokirjastosta helpoimmin hakusanalla  ”lukemistokassi”. Myös kirjan nimellä ja tekijällä voi hakea. Voit käyttää myös tätä valmista linkkiä verkkokirjaston hakutuloksiin. Tutustu myös syksyllä 2021 olleiden tietoiskujen vinkkeihin: yläkoulu ja alakoulu.
  • Lukemistokassi varataan ja lainataan opettajan opekortilla. Kun teet varauksen Lumme-verkkokirjastossa, tarvitset opekortin numeron ja siihen liitetyn pin-koodin. Jos pin-koodisi on unohtunut,  voit uusia sen verkkokirjaston kirjautumissivulla.
  • Kysy lukemistokasseja palvelupisteestä.
  • Lukemistokassin laina-aika on noin 8 viikkoa, jonka jälkeen voit uusia lainan itse neljäksi viikoksi, jos sille ei näy verkkokirjastossa varausta.
  • Lukemistokassi tulee palauttaa täytenä viimeistään eräpäivänä. Kassia kannattaa uusia niin kauan kun olet saanut kaikki kirjat takaisin (max 8 kertaa).
  • Lainauksen jälkeen kassi ja kirjat ovat opettajan vastuulla. Opettaja voi antaa kirjoja oppilaille kotiin, kunhan huolehtii siitä, että ne palautuvat takaisin. Opettaja vastaa myös kirjojen kunnosta.
  • Myöhässä olevasta, vahingoittuneesta tai kadonneesta kassin kirjasta ota yhteyttä kirjastoon sähköpostitse anne.kosonen(at)sivistys.mikkeli.fi tai piia.korjus(at)sivistys.mikkeli.fi.
  • Korvauksista ja mahdollisesta laskutuksesta sovitaan aina opettajan kanssa tapauskohtaisesti.

Teemakassit

• Koululuokkiin ja esiopetusryhmiin voi tilata myös eriaiheisia teemakasseja. Keräämme aineiston noin kahden viikon sisällä tilauksesta.
  • Kirjat lainataan opettajan opekortilla.
  • Teemakasseilla on normaali 4 viikon laina-aika ja niistä voi muodostua huomautusmaksu, jos kirjat myöhästyvät.
  • Tee teemakassitilaus tällä lomakkeella.

E-kirjat

• Kirjastoon on hankittu kokeeksi useampia kappaleita joidenkin nuortenkirjojen elektronista versiota.  Kappalemäärät vaihtelevat yhdestä neljään.
  • E-kirjat löytyvät Lumme-kirjastojen yhteisestä kokoelmasta . Lasten ja nuorten e-kirjat löydät esimerkiksi kirjoittamalla hakulaatikkoon sanan ”nuortenkirjallisuus” tai ”lastenkirjallisuus”.
  • Ohjeita e-kirjojen käyttöön löytyy e-kirjakokoelman ja kirjaston sivuilta.