Tiedote perusopetuksen Kirjastopolusta lukuvuodelle 2022-23

Lukuvuonna 2022-23 Mikkelin koulujen Kirjastopolku pyritään toteuttamaan kattavasti kirjastokäynneillä ja etäyhteyksien kautta. Kirjastopolkua toteuttavat pääkirjasto, lähi- ja seutukirjastot ja liikkuvat palvelut.

Kirjastopolkusivusto

Koulun ja kirjaston yhteistyöalueena toimii verkkosivusto Mikkelin koulujen Kirjastopolku (kirjastopolkumikkeli.wordpress.com), josta löytyy toimintaohjeita, kirjaston tuntimalleja ja muuta asiaan liittyvää.

Kirjastopolkuluokat ja sisällöt

• Esiopetus – tutustuminen kirjastoon
  • 1. luokka – ei ohjattua käyntiä, mutta opettajan toivotaan käyvän kirjastossa ja esittelevän lasten osastoa esim. kirjastoista saatavien korttien avulla ks. Kirjastopolkusivusto.
  • 3. luokka – lukemaan innostuminen – etäkirjavinkkaus
  • 5. luokka – tiedonhankinnan oppiminen – ilmiöprojekti tai kirjastosuunnistus lähikirjastossa, pääkirjaston ja liikkuvien alueella myös etätuntimahdollisuus.
  • 7. luokka – lukemaan innostuminen – etäkirjavinkkaus
  • 9. luokka – tiedonhankinnan oppiminen verkkomateriaalin avulla, kirjaston resurssien salliessa myös ohjattuna käyntinä

Kirjastopolun aikataulut

Liitteenä ja Kirjastopolkusivulla on alustava aikataulu, josta löytyy kunkin koulun yhteistyökirjasto ja suositus osallistumistavasta. Pääkirjaston alueen kouluilla on tarkemmat aikatauluehdotukset. Aikataulu löytyy liitteistä ja Kirjastopolkusivustolta.

Vierailuajan sopiminen

Ohjatusta vierailusta sovitaan oman lähikirjaston tai liikkuvien palvelujen kanssa mielellään viimeistään kaksi viikkoa ennen toivottua ajankohtaa. Ajanvaraus pääkirjastoon ja etäkirjavinkkauksiin käy kätevimmin Kirjastopolkusivustolla olevalla lomakkeella.  Myös yhteystiedot löytyvät Kirjastopolkusivustolta. Opettaja on tervetullut vierailemaan ryhmänsä kanssa kirjastossa myös omatoimisesti.

Kirjastoyhdyshenkilöt kouluilla

Koulun nimeämä kirjastoyhdyshenkilö toimii linkkinä kirjaston ja koulun välillä erityisesti tiedotuksessa. Ilmoitattehan, jos yhdyshenkilönne on vaihtumassa!  Lista yhdyshenkilöistä on myös Kirjastopolkusivustolla.

Lukudiplomeista

Suomessa on käytössä paljon erilaisia lukudiplomeja. Mikkelin omaa alakoulujen diplomia ei päivitetä ja suosittelemmekin tällä hetkellä Opetushallituksen Kunnari-diplomia. Kunnari sisältää laajan aineistovalikoiman; uusia kirjoja ja eri aineistolajeja. Yläkoulujen diplomi on päivitetty 2019. Lukudiplomit löytyvät Kirjastopolkusivustolta.

Lukemistokassit ja teemakassit

Kirjasto tarjoaa opettajille apua lukemaan innostamiseen erilaisilla kirjakassipalveluilla, joita ovat lukemistokassit ja teemakassit. Kirjakassit lainataan opettajan henkilökohtaisella opekortilla. Lisätietoa Kirjastopolkusivustolla.

Kirjaston ja koulun yhteistyötapaaminen Mikkeli-salissa ke 31.8. klo 15.15 (kahvi klo 15 alkaen)

Tervetuloa parin vuoden tauon jälkeen perinteiseen yhteistyötapaamiseen, jossa katsotaan, missä Kirjastopolussa mennään nyt ja keskustellaan kuulumisista pullakahvien äärellä. Ilmoittautuminen viimeistään ke 24.8. Kirjastopolkusivustolta löytyvällä lomakkeella tai eija nevalainen at sivistys mikkeli fi. Kutsu Kirjastopolkusivustolla.

Valtakunnallinen lasten ja nuorten digikokoelma osana Lumme-kirjastojen e-kirjastoa

Valtakunnallinen lasten ja nuorten digikokoelma on osana Lumme-kirjastojen e-kirjastoa 31.5.2023 saakka. Kokoelma tuo entistä monipuolisemman valikoiman ääni- ja e-kirjoja kaikkien saataville. Se myös tarjoaa kirjoista suuremman kappalemäärän, jolloin niitä on helpompi hyödyntää myös luokassa. Kirjat löytyvät Lumme-Finnan kautta Ellibs-palvelusta samalla tavalla kuin muutkin e-kirjat ja ne lainataan kirjastokortilla ja siihen liitetyllä tunnusluvulla. Lisätietoa Kirjastopolkusivustolla.

Lisätietoa Kirjastopolusta koulullesi

Jos Kirjastopolusta tai muista kirjastoasioista herää kysymyksiä, vastaan ja selvittelen mielelläni.

Tämä tiedote löytyy myös Kirjastopolkusivuston ajankohtaisista.

Eija Nevalainen

Informaatikko, kouluyhdyshenkilö
eija nevalainen at sivistys mikkeli fi