Perusopetuksen Kirjastopolun syystiedote

Lukuvuonna 2021-22 Mikkelin koulujen Kirjastopolku pyritään toteuttamaan kattavasti joko kirjastokäynneillä tai etäyhteyksien kautta, riippuen voimassa olevista koronasuosituksista. Kirjastopolkua toteuttavat pääkirjasto, lähi- ja seutukirjastot ja liikkuvat palvelut. Tämä tiedote on lähetetty myös sähköpostissa rehtoreille ja kirjastoyhdyshenkilöille.

Kirjastopolkusivusto

Koulun ja kirjaston yhteistyöalueena toimii tämä verkkosivusto, Mikkelin koulujen Kirjastopolku, josta löytyy toimintaohjeita, kirjaston tuntimalleja ja muuta asiaan liittyvää.

Kirjastopolkuluokat, sisällöt ja muutokset ks. myös aikataulusuunnitelma

• Esiopetus – tutustuminen kirjastoon
  • 1. luokka – ei ohjattua käyntiä, mutta opettajan toivotaan käyvän kirjastossa ja esittelevän lasten osastoa esim. kirjastoista saatavien korttien avulla ks. Kirjastopolkusivusto.
  • 3. luokka – lukemaan innostuminen – etäkirjavinkkaus
  • 5. luokka – tiedonhankinnan oppiminen – ilmiöprojekti tai kirjastosuunnistus lähikirjastossa, pääkirjaston ja liikkuvien alueella myös etätuntimahdollisuus.
  • 7. luokka – lukemaan innostuminen – etäkirjavinkkaus
  • 9. luokka – tiedonhankinnan oppiminen verkkomateriaalin avulla, kirjaston resurssien salliessa myös ohjattuna käyntinä

Vierailuajan sopiminen

Jos koronatilanne ei tuo uusia rajoituksia, kirjastoissa voi vierailla normaalisti ottaen huomioon kaupungin suositukset maskeista ja turvaväleistä. Tiedotamme lisää, kun saamme uusia ohjeita. Ohjatusta vierailusta sovitaan oman lähikirjaston tai liikkuvien palvelujen kanssa mielellään viimeistään kaksi viikkoa ennen toivottua ajankohtaa. Ajanvaraus pääkirjastoon ja etäkirjavinkkauksiin käy kätevimmin Kirjastopolkusivustolla olevalla lomakkeella.  Myös yhteystiedot löytyvät Kirjastopolkusivustolta.

Omatoimiset kirjastovierailut

Opettaja on tervetullut ryhmänsä kanssa vierailemaan kirjastossa omatoimisesti ottaen huomioon kaupungin suositukset maskeista ja turvaväleistä.

Kirjaston liikkuvat palvelut

Kirjaston Liikkuvat palvelut alkavat liikennöidä 23.8. Mirja-auto käy entisten Kalevankankaan, Lähemäen ja Rantakylän kirjastojen alueiden kouluilla aikataulun mukaan.

Kirjastoyhdyshenkilöt kouluilla

Koulun nimeämä kirjastoyhdyshenkilö toimii linkkinä kirjaston ja koulun välillä erityisesti tiedotuksessa. Ilmoitattehan, jos yhdyshenkilönne on vaihtumassa!  Lista yhdyshenkilöistä on myös Kirjastopolkusivustolla.

Lukudiplomeista

Suomessa on käytössä paljon erilaisia lukudiplomeja. Mikkelin omaa alakoulujen diplomia ei päivitetä ja suosittelemmekin tällä hetkellä Opetushallituksen Kunnari-diplomia. Kunnari sisältää laajan aineistovalikoiman; uusia kirjoja ja eri aineistolajeja. Yläkoulujen diplomi on päivitetty 2019. Lukudiplomit löytyvät Kirjastopolkusivustolta.

Kirjakassi- ja lukemistopalvelut

Lukemistokassikäytännöt jatkuvat ennallaan ja tänä syksynä kokeillaan myös teemakassipalvelua kaikille kouluille. Lisätietoa Kirjastopolkusivustolta.

Kirjastotietoiskut opettajille etänä

Mikkelin seutukirjaston ja koulujen yhteistyötapaaminen korvataan tänä syksynä etätietoiskuilla, joihin voi osallistua oman kiinnostuksen mukaan. Tietoiskuissa nostetaan napakasti esiin opettajille hyödyllisiä kirjastopalveluita, maks. 30-60 minuutin Teams-tapaamisissa. Ensimmäinen tietoisku 18.8. klo 15.30 käsittelee Kirjastopolkua. Tietoiskujen aikataulu ja osallistumislinkit Kirjastopolkusivustolla.

Valtakunnallinen lasten ja nuorten digikokoelma osana Lumme-kirjastojen e-kirjastoa

Uusi valtakunnallinen lasten ja nuorten digikokoelma on nyt osana Lumme-kirjastojen e-kirjastoa. Kokoelma tuo entistä monipuolisemman valikoiman ääni- ja e-kirjoja kaikkien saataville. Kirjat löytyvät Lumme-Finnan kautta Ellibs-palvelusta samalla tavalla kuin muutkin e-kirjat ja ne lainataan kirjastokortilla ja siihen liitetyllä tunnusluvulla. Lisätietoa Kirjastopolkusivustolla.

Lisätietoa Kirjastopolusta koulullesi

Jos Kirjastopolusta tai muista kirjastoasioista herää kysymyksiä, vastaamme ja selvittelemme mielellämme:

Eija Nevalainen, informaatikko – Mikkelin seutukirjaston kouluyhteistyön koordinointi
puh. 050 3117483

Mari Karvonen, kirjastonhoitaja – Mikkelin seutukirjaston liikkuvat palvelut & kouluyhteistyö
puh. 050 3117485

Sähköpostit: etunimi.sukunimi at sivistys.mikkeli.fi