Kirjastoon voivat tulla kaikki
Kirjaston käyttö ei maksa.
Kirjastossa voit lukea lehtiä, kuunnella musiikkia ja pelata pelejä.
Kirjastosta voit lainata kotiin esimerkiksi kirjoja, musiikkia, lehtiä ja elokuvia. Kirjastosta voit löytää kirjoja ja muuta aineistoa monella eri kielellä.
Mikkelin seutukirjasto toimii pääkirjastossa ja lähikirjastoissa.
Mikkelin seutukirjasto kuuluu Lumme-kirjastokimppaan. Lumme-kirjastokimppaan kuuluu myös muita eteläsavolaisia kirjastoja.
Tervetuloa kirjastoon!
Tarvitset kirjastokortin kirjojen ja muun aineiston lainaamiseen
Saat kirjastokortin, kun täytät henkilötietolomakkeen ja näytät virkailijalle henkilöllisyystodistuksen, jossa on valokuvasi.
Sinun täytyy myös luvata noudattaa kirjaston sääntöjä. Lupaus tehdään allekirjoittamalla kirjastokortti. Ensimmäinen kirjastokortti on ilmainen.
Myös lapset voivat saada kirjastokortin. Alle 15-vuotias tarvitsee huoltajan täyttämän henkilötietolomakkeen.
Voit lainata samalla kortilla kaikissa Mikkelin seutukirjaston kirjastoissa. Sama kirjastokortti käy myös kaikissa muissa Lumme-kirjastoissa.
Jos kirjastokorttisi katoaa, ilmoita siitä heti kirjastoon. Ilmoita myös, jos osoitteesi tai nimesi muuttuu. Ilman kirjastokorttia et voi lainata kirjastosta. Ota kirjastokortti aina mukaan kirjastoon.
Laina-aika, lainakuitti ja lainan palauttaminen
Kirjojen ja musiikin laina-aika on neljä viikkoa. DVD-tallenteiden ja lehtien laina-aika on kaksi viikkoa.
Kun lainaat, saat lainakuitin. Kuitissa lukee lainaamasi aineisto ja aika, jolloin lainat pitää palauttaa.
Voit palauttaa lainaamasi aineiston kaikkiin Mikkelin kaupungin kirjastoihin. Et tarvitse kirjastokorttia kun palautat. Jos palautat lainat myöhässä, sinun täytyy maksaa myöhästymismaksu.
Kohtele lainaamaasi kirjaston aineistoa hyvin. Jos aineisto katoaa, menee rikki tai likaantuu, sinun on maksettava siitä korvaus.
Kirjastokorttisi on henkilökohtainen. Se tarkoittaa sitä, että olet vastuussa siitä aineistosta, jota lainaat kortillasi. Älä anna korttia kenenkään muun käyttöön.
Aineiston varaaminen
Jos et löydä kirjastosta teosta, jonka haluat lainata, voit tehdä siitä varauksen.
Jos kirja tai muu aineisto on lainassa toisella ihmisellä,voit varata sen joko kirjastossa tai verkkokirjastossa internetissä.
Kirjasto lähettää sinulle ilmoituksen, kun voit noutaa sinulle varatun aineiston.
Varaaminen on ilmaista, mutta jos et nouda varaamaasi aineistoa, sinun täytyy maksaa 1 euron sakkomaksu.
Lainan uusinta
Lisää laina-aikaa voit pyytää
- soittamalla kirjastoon
- kirjastossa virkailijalta
- internetissä verkkokirjastossa.
- Verkkokirjaston käyttöä varten tarvitset
henkilökohtaisen tunnusluvun,
jonka voit pyytää kirjastosta.
- Verkkokirjaston käyttöä varten tarvitset
Et voi uusia lainaa, jos
- se on uusittu jo 5 kertaa
- lainasta on varaus
- kirjastokortillasi on liikaa maksuja
Kirjasto tarjoaa monenlaisia palveluita
Kirjastossa voit myös
- käyttää internetiä
- Kaikissa Mikkelin kaupungin kirjastoissa on käytössä
langaton verkko eli WiFi.
- Kaikissa Mikkelin kaupungin kirjastoissa on käytössä
- käyttää kopiokonetta ja tulostaa
- pelata lautapelejä
- lukea elektronisia lehtiä
- käyttää digitointilaitteita.
Kirjasto internetissä
Kirjaston internetosoite on kirjasto.mikkeli.fi. Sivuilta löydät tietoa kirjaston aineistoista, palveluista ja tapahtumista.
Verkkokirjaston osoite on www.lumme-kirjastot.fi. Verkkokirjastossa voit katsoa omia lainatietojasi ja uusia lainojasi. Voit myös etsiä aineistoa ja tehdä varauksen lainassa olevaan aineistoon. Verkkokirjastoon kirjaudutaan kirjastokortin ja henkilökohtaisen tunnusluvun avulla.
Kirjaston henkilökunta auttaa sinua mielellään.
Tervetuloa kirjastoon!
Kuvat: Papunetin kuvapankki, www.papunet.net, Sclera. Lähde: Sclera npo, www.sclera.be