Mikkelin seutukirjaston verkkosivuston kirjasto.mikkeli.fi saavutettavuusseloste

Tämä saavutettavuusseloste koskee Mikkelin seutukirjaston verkkosivustoa https://kirjasto.mikkeli.fi ja on laadittu 16.9.2020. Versio on ensimmäinen ja tulee tarkentumaan. Tämän digipalvelun saavutettavuuden on arvioinut verkkopalvelupäällikkö Katja Valjakka käyttäen apuna Petri Rantalaisen arviointia.

Digipalvelun saavutettavuuden tila

Täyttää kriittiset saavutettavuusvaatimukset

Digipalvelun ei-saavutettava sisältö (WCAG-kriteerien mukaan)

Havaittava

Kontrastisuhteet ja kuvallisten elementtien kuvaukset

Saavuttamaton sisältö ja sen puutteet

Kaikkia sivuston linkkejä ei ole kontrastioptimoitu saavutettavalla tavalla. Lisäksi kuvasisällöissä on puutteita vaihtoehtoisen kuvauksen tai koristeelliseksi tarkoitetun kuvituksen merkitsemisessä. Johtuen sivuston julkaisuohjelmasta, sivustolla on joitain ns. tyhjiä linkkejä joita on erittäin vaikea korjata. Sivustojen PDF-lomakkeiden saavutettavuusarviointi on kesken (valmistuu 30.9. mennessä).

Saavutettavuusvaatimukset jotka eivät täyty

• 1.1.1.Ei-tekstuaalinen sisältö
  • 1.4.1 Värien käyttö
  • 1.4.3 Kontrasti (minimi)
  • 1.1.1 Ei-tekstuaalinen sisältö
  • 4.1.2 Nimi, rooli, arvo

Syy noudattamatta jättämiselle

Ei vielä vaatimusten mukainen

Kerro perustelut, miksi palvelu ei ole vaatimusten mukainen. Kerro myös aikataulu, jossa puutteet korjataan. Kerro kuinka tiedon/palvelun voi saada vaihtoehtoisella tavalla?

Arvion mukaan puutteet ovat kohtuullisen pieniä, ja tieto on lähtökohtaisesti saatavissa verkkosivuilta, joskaan ei parhaimmalla mahdollisella tavalla. Sisällön saavutettavuuden parantaminen liittyy olennaisesti vireillä olevaan verkkosivujen uudistukseen, joka toteutuu alkuvuodesta 2021.

Hallittava

Näppäimistönavigointi

Saavuttamaton sisältö ja sen puutteet

Näppäinnavigointi sivustolla toimii kohtalaisesti. Linkkejä on joillain sivulla runsaasti ja niihin päästäkseen käyttäjä joutuu jatkuvasti läpäisemään samoja sisältölohkoja eri sivuilla.

Saavutettavuusvaatimukset jotka eivät täyty

• 2.4.1 Ohita lohkot

Syy noudattamatta jättämiselle

Ei vielä vaatimusten mukainen

Verkkosivuston uudistamisprosessin myötä saavutettavuusvaatimukset saavutetaan paremmin kun nykyisillä sivuilla.

Huomasitko saavutettavuuspuutteen digipalvelussamme? Kerro siitä meille ja teemme parhaamme puutteen korjaamiseksi.

Lähetä saavutettavuuspalautetta meille sähköpostilla osoitteeseen:

kirjasto@sivistys.mikkeli.fi

Valvontaviranomainen

Jos huomaat sivustolla saavutettavuusongelmia, anna ensin palautetta sivuston ylläpitäjälle (Mikkelin seutukirjasto). Vastauksessa voi mennä 14 päivää. Jos et ole tyytyväinen saamaasi vastaukseen tai et saa vastausta lainkaan kahden viikon aikana, voit tehdä ilmoituksen Etelä-Suomen aluehallintovirastoon. Etelä-Suomen aluehallintoviraston sivulla kerrotaan tarkasti, miten ilmoituksen voi tehdä ja miten asia käsitellään.

Valvontaviranomaisen yhteystiedot

Etelä-Suomen aluehallintovirasto
Saavutettavuuden valvonnan yksikkö
www.saavutettavuusvaatimukset.fi
saavutettavuus@avi.fi
puhelinnumero vaihde 0295 016 000

Pyrimme jatkuvasti parantamaan verkkopalvelujemme saavutettavuutta

Parannamme saavutettavuutta jatkuvasti ja uusissa palveluissa saavutettavuus tullaan huomioimaan alusta asti. Vanhatkin verkkosivut ja palvelut on aina laadittu noudattaen HTML-standardeja, mutta ne eivät silti täydellisesti huomioi saavutettavuutta.

Tarjoamme tukea käyttäjille joille digipalvelut eivät ole saavutettavissa

Kaikissa saavutettavuutta koskevissa tapauksissa voi ottaa yhteyttä Mikkelin seutukirjaston asiakaspalveluun kirjasto@sivistys.mikkeli.fi tai puhelimella 050 311 7480.

Tämä verkkosivusto on julkaistu 25.4.2018.