Lukukisa, kirjailijavierailut, Jukurit lukukummina ja syksyn tapahtumia koululaisille

Lukemisen unelmavuodessa tapahtuu vielä paljon syksyn aikana. Ohessa tietoa kouluja ja koululaisia koskevista ajankohtaisista asioista.

Lukemisen Kaamoskisa verkossa 10.11.2019—6.1.2020

Mikkelissä vietettävän Lukemisen unelmavuoden 2019 kunniaksi on perustettu Lukukisa-verkkopalvelu, jossa on mahdollista kisata lukemisessa. Palvelu on avoin kaikille Lumme-kirjastojen kirjastokortin omaaville asiakkaille.

Lukukisa-verkkopalvelussa avautuu erillisiä kisakampanjoita, tietyn ajanjakson kestäviä avoimia lukukilpailuja, joihin voi osallistua itsekseen tai joukkueena. Ensimmäinen kisakampanja-kokeilu, Kaamoskisa 2019, alkaa isänpäivänä 10.11. ja päättyy loppiaisena 6.1.2020.

Lukukisajoukkueen voi muodostaa ihan minkä tahansa porukan kesken esimerkiksi työ- tai harrasteyhteisössä, koulussa, perheen tai suvun piirissä, naapurustossa. Kaamoskisassa 2019 haluamme erityisesti kannustaa perheitä lukemaan ja viettämään yhdessä aikaa kirjallisuuden parissa.

Kyseessä on leikkimielinen kilpailu, jossa tärkein palkinto on lukemisen riemu. Kaamoskisan päätyttyä Lukemisen unelmavuosi jakaa lisäksi varsin pienimuotoiset kannustuspalkinnot kärkikolmikolle.

Lukukisa-verkkopalveluun on mahdollista kirjautua 10.11. alkaen. Lisää tietoa Lukukisa-verkkopalvelusta on liitteessä.

Lukemisen unelmavuosi sponsoroi kirjailijavierailuita kouluille

Lukemisen unelmavuosi haluaa mahdollistaa toivottuja kirjailijavierailuita Mikkelin kouluille. Vierailuihin on käytettävissä hankkeen varoja 1500 e. Kulut jakautuvat siten, että Lukemisen unelmavuosi kattaa vierailijan palkkioon liittyvät kulut, ja kouluille jää kustannettavaksi matkat sekä mahdolliset majoitus- ja muut kulut. Kirjailijavierailut on mahdollista toteuttaa kuluvan lukuvuoden aikana, myös kevätlukukaudella. Kouluja, jotka toivovat kirjailijavierailua pyydetään lähettämään lyhyet avoimet hakemukset perusteluineen. Koulut valitaan hakemusten perusteella. Yhtenäiskoulujen hakemuksissa tulee olla tieto siitä, toivotaanko vierailua ala- vai yläkoululle. Hakemuksessa on ilmoitettava myös oppilasmäärä, jolle vierailu kohdennetaan. Lisäksi hakemukseen tulee liittää toive kirjailijasta. Hakemuksia otetaan vastaan 15.11. asti. Hakemukset lähetetään osoitteeseen pia.kontio [at] mikkeli.fi.

Jukureista uudet lukukummit – pelaajien lempikirjoja esillä Mikkelin pääkirjastossa

Jukurien Liiga-joukkue on Mikkelissä tänä vuonna vietettävän Lukemisen unelmavuoden syksyn lukukummi. Lukukummin tehtävänä on innostaa ja kannustaa lukuharrastuksen pariin esikuvana ja rinnalla kulkijana.

Lukukummeina Jukurit muistuttaa lukemisen tärkeydestä ja ilosta marraskuussa pidettävällä koulukiertueella sekä ensi vuoden tammikuussa päiväkotikiertueella, jossa pelaajat lukevat ääneen kirjoja lapsille. Koulu- ja päiväkotikiertueella Jukurit jalkautuvat kaikkiin mikkeliläisiin kouluihin ja päiväkoteihin vierailulle.

Yhtenä osana lukukummiutta Jukurien pelaajat paljastavat omat suosikkikirjansa ja lukuvinkkinsä. Pelaajien lempikirjoista on koottu näyttely Mikkelin pääkirjastoon, ja kirjoja on varattu tavallista enemmän myös asiakkaiden lainattavaksi.

Soturikissat-tapahtuma Mikkelin pääkirjastolla lauantaina 16.11.

Soturikissat-tapahtuma toteutuu nyt Mikkelissä ensimmäistä kertaa. Ala- ja yläkouluikäisille suunnattu tapahtuma järjestetään Mikkelin pääkirjastolla lauantaina 16.11. klo 10-13. Luvassa Soturikissa-aiheisia työpajoja mm. heijastintyöpaja sekä piirustuskilpailu ja tietovisa, joissa molemmissa huimat palkinnot!

Lisätietoa  ja tarkempi ohjelma tulossa pian Mikkelilukee.fi, kirjaston somekanavat sekä IG @arthousesoturikissat.

Lukuharrastuksen pariin innostavat videot katsottavissa Youtubessa Mikkelilukee-kanavalla

Viime keväänä yhteistyössä Xamkin yhteisöpedagogiopiskelijoiden ja Urheilupuiston koulun kanssa syntyi upeita vertaisvinkkausvideoita nuorilta nuorille. Lukuharrastuksen pariin innostavat videot löytyvät Mikkelilukee-Youtube-kanavalta. Suosittelemme katsomaan! https://www.youtube.com/channel/UC0pi–lUPpv1f1zbHL-Doxw/videos