Kuinka kirjoja oppilaille kirjaston koronarajoitusten aikana?

Kirjaston koronarajoitukset jatkuvat edelleen, joten listasimme tähän keinoja, kuinka luokille saataisiin lukemista, kun kirjastoon ei voi tulla ryhmänä eikä pääkirjastossa pääse aulaa pidemmälle (päivitetty 11.3.2021)

Lukemistokassit

E-kirjat

• Lumme-verkkokirjaston kautta löydät myös e-kirjat ja äänikirjat, joita voi lainata kirjastokortilla ja pin-koodilla. Oppilaasi kannattaa tehdä lainaus omalla kortillaan, ellei esim. koko luokka kuuntele yhdessä äänikirjaa. Ohjevideo kirjojen lainaamiseen (löytyy myös Lumme-verkkokirjastosta)

Kirjojen lainaaminen pääkirjastostakoulut, joiden lähikirjasto on pääkirjasto. Muut koulut, ottakaa yhteyttä tarvittaessa lähikirjastoonne tai Liikkuviin palveluihin.

• Varaa tarvittavat kirjat etukäteen Lumme-verkkokirjastosta joko itse tai ohjeista oppilaasi tekemään se.
    • Voit tehdä varaukset koulukortilla ja noutaa ne itse, kun ilmoitus saapumisesta on tullut. Myös joku muu valtuuttamasi henkilö voi noutaa varatut kirjat samalla kortilla, jolla olet tehnyt varaukset.
    • Etenkin yläkoululaiset voisivat varata kirjat itse Lumme-verkkokirjastosta. Jos sinulla olisi tilaisuus ohjeistaa heitä, samalla tulisi myös tiedonhakuharjoitusta. Oppilaat noutaisivat tällöin kirjat itse kirjaston varaushyllystä.
    • Minkä kirjan varaisin – vinkkejä löydät esim. Kunnari-lukudiplomeista ja lasten ja nuorten kirjallisuussivusto Sivupiiristä
  • 7-luokille kirjakasseja
    • Voit tilata vinkkikassin sähköpostilla (mari karvonen at sivistys mikkeli fi)
    • Ilmoita montako oppilasta on luokalla ja mahdolliset erityistoiveet sisällön suhteen, ​sekä koulukorttisi numero. ​Voit myös toivoa toimitusajankohtaa.
    • Kun kassi on koottu kirjastossa, saat ilmoituksen, milloin kassi olisi noudettavissa.
    • Voit tarvittaessa uusia kirjoja verkkokirjastossa.
  • Voit tulla lainamaan kirjastosta kirjoja pienissä 3-5 hengen ryhmissä (riippuu kirjastossa sisällä olevasta asiakasmäärästä). Esillä oleva kirjakokoelma on kuitenkin pieni ja paremmin siitä löytyykin luettavaa alakoululaisille.

Varaamiseen, lainaamiseen ja e-kirjojen käyttöön tarvitaan kirjastokortti

• Jos oppilaasi tekevät varauksia ja noutavat niitä, on tärkeää, että kirjastokortti, pin-koodi ja yhteystiedot ovat kunnossa. Nämä voi päivittää käymällä kirjastossa tai Lumme-verkkokirjaston kautta. Tästä löydät ohjeen Kirjastopolkusivuston oppilaiden alueelta. Linkkiä voi myös jakaa oppilaille.

Tärkeät linkit