Kirjastopolku syksyllä 2019 – aikatauluja kalentereihin

Tässä taas muistilistaa syksyn suunnitteluun. Aikataulu on lähes samanlainen kuin tälläkin lukuvuodella, mutta jos koululla on muita toiveita sen suhteen, olkaa yhteydessä minuun ja voimme ehkä muokata sitä vielä.

Ensi lukuvuosi on erityisen tärkeä 9-luokkien kannalta. Vaikka Kirjastopolku on toteutunut todella hyvin muuten, eivät kaikki 9-luokat ole vielä päässeet rytmiin mukaan. Toivotaan, että se onnistuu ensi syksynä, kun myös ysit ovat mukana uudessa opsissa. Tiedonhankinta- ja tutkimustaitoihin keskittyvä ”ilmiöprojekti” vahvistaa juuri niitä taitoja, jotka ovat tärkeitä myös seuraavissa opinnoissa.

Kirjastopolkusivusto ja -esite

Koulun ja kirjaston yhteistyöalueena toimii verkkosivusto Mikkelin koulujen Kirjastopolku , josta löytyy toimintaohjeita, kirjaston tuntimalleja ja muuta asiaan liittyvää.  Liitteenä olevassa esitteessä on myös tiivistelmä Kirjastopolun tavoitteista ja sisällöistä.

Kirjastopolkuluokat ja vierailuajat

Opsiin sisältyville kirjastokäynneille on tehty suuntaa-antava aikataulu, jonka noudattaminen helpottaa kirjaston töiden suunnittelua:

–          Esiopetus – marras-joulukuu
–          1. luokka –  maaliskuu
–          3. luokka – maalis-huhtikuu
–          5. luokka – syys-lokakuu (paitsi ”ilmiöprojekti” koulun aikataulun mukaan)
–          7. luokka – tammi-maaliskuu
–          9. luokka – tutkielman tiedonhankinta tai ”ilmiöprojekti” koulun aikataulun mukaan)
–         Kyläkoulut voivat vierailla pääkirjastossa kaikki kirjastopolkuluokat samalla kertaa. Koulut, joissa on yhdysluokkia vierailevat joka toinen vuosi.
Tarkempi aikataulu on liitteenä.

Vierailuajan sopiminen

Vierailusta sovitaan oman lähikirjaston kanssa mielellään viimeistään kaksi viikkoa ennen toivottua ajankohtaa. Ajanvaraus pääkirjastoon käy kätevimmin Kirjastopolkusivustolla olevalla lomakkeellaYhteystiedot löytyvät Kirjastopolkusivustolta.

Kirjastoyhdyshenkilöt kouluilla

Koulun nimeämä kirjastoyhdyshenkilö toimii linkkinä kirjaston ja koulun välillä erityisesti tiedotuksessa. Ilmoitattehan, jos yhdyshenkilönne on vaihtumassa.  Lista yhdyshenkilöistä on myös Kirjastopolkusivustolla.

Kirjaston ja koulun yhteistyötapaaminen
Yhteistyötapaaminen on järjestetty yleensä viikolla 34. Tapaamisesta tulee tarkempaa tietoa myöhemmin.

Lukemisen unelmavuosi

Mikkeliläisten yhteinen Lukemisen unelmavuosi jatkuu syksyllä. 6.9. toteutuu yksi vuoden päätapahtumista, Teemestarin kirjan kirjoittajan Emmi Itärannan. Se kannattaa laittaa jo kalenteriin ja seurata mitä muuta tapahtuukaan: www.mikkelilukee.fi.

Lisätietoa Kirjastopolusta koulullesi

Jos Kirjastopolusta tai muista kirjastoasioista herää kysymyksiä, vastaan ja selvittelen mielelläni. Voimme myös tulla vierailemaan koulullenne esim. opettajien kokoukseen infoamaan lyhyesti Kirjastopolusta.

Otathan yhteyttä, jos jokin mietityttää Kirjastopolussa!

t. Eija, kouluyhdyshenkilö
eija nevalainen at mikkeli fi