Kirjastopolku käynnistyy – tässä muistilista erityisesti alakouluille

Uuteen opetussuunnitelmaan kuuluva Kirjastopolku käynnistyy nyt esiopetuksessa ja alakoulussa. Tässä tiedotteessa ja aikatauluissa on mukana kuitenkin myös vanhan systeemin mukaiset 7-luokkien kirjastokäynnit. Esiopetukselle on tulossa vielä omaa ohjeistusta.

Kirjastopolkusivusto ja -esite

Koulun ja kirjaston yhteistyöalueena toimii tämä verkkosivusto, jolta löytyy toimintaohjeita, kirjaston tuntimalleja ja muuta asiaan liittyvää. Parannus- ja linkkiehdotukset sivulle ovat tervetulleita.

Kirjastopolkuluokat ja vierailuajat

Opsiin sisältyville kirjastokäynneille on tehty suuntaa-antava aikataulu, jonka noudattaminen helpottaa kirjaston töiden suunnittelua. Myös muusta ajoituksesta kannattaa tarvittaessa neuvotella.

• Esiopetus – marras-joulukuu
  • luokka –  maaliskuu
  • luokka – maalis-huhtikuu
  • luokka – syys-lokakuu (”ilmiöprojekti” koulun aikataulun mukaan)
  • luokka – lukuvuonna 2016-17 marraskuu
  • Tarkempi aikataulu on liitteessä.

Kyläkoulut

Kyläkouluille suositellaan, että kaikki kirjastopolkuluokat tulisivat samalla kertaa. Jatkossa koulut, joissa on yhdysluokkia, voivat vierailla joka toinen vuosi. Liitteenä olevassa aikataulussa kyläkoulujen vastuukirjastoksi on ajateltu pääkirjastoa, mutta tarvittaessa kirjastokäynti voidaan järjestää myös esim. Rantakylään uimahallikäynnin yhteyteen.

Vierailuajan sopiminen

Vierailusta sovitaan oman lähikirjaston kanssa mielellään viimeistään kaksi viikkoa ennen toivottua ajankohtaa. Ajanvaraus pääkirjastoon käy kätevimmin Kirjastopolkusivustolla olevalla lomakkeella. Yhteystiedot löytyvät myös liitteestä.

Kirjastoyhdyshenkilöt kouluille

Uutta yhteistyösuunnitelmaa laadittaessa on noussut esiin tarve kirjastoyhdyshenkilöstä, joka toimisi linkkinä kirjaston ja koulun välillä erityisesti tiedotuksessa. Ilmoitattehan yhdyshenkilön viimeistään 15.8.

Yhteistyötapaaminen kirjaston Mikkeli-salissa ke 24.8.2016 klo 15.15

Kirjaston ja koulun tapaamisia jatketaan myös uuden opsin aikana, mutta niitä painotetaan selkeämmin ajankohtaisen teeman mukaan. Tänä syksynä teemana on alakoulun Kirjastopolku ja erityisesti 5-luokille suunniteltu ”ilmiöprojekti”. Kokoukseen toivotaankin niitä 5-luokkien opettajia, joita kiinnostaa ottaa tiedonhankintaosuus mukaan monialaiseen oppimiskokonaisuuteen. Toivottavasti myös koulujen kirjastoyhdyshenkilöt ja muut kiinnostuneet pääsevät mukaan. Ilmoittautuminen viimeistään 19.8. osoitteeseen eija.nevalainen [at] mikkeli.fi. Ks. tarkemmin kutsu.