Kirjastopolku jatkuu – ensi syksynä mukaan myös yläkoulut – tässä ohjeita

Kouluille, eli perusopetuksen rehtoreille ja kirjastoyhdyshenkilöille on lähetetty  ennakkotietoa lukuvuoden 2017-18 Kirjastopolusta. Erityisesti nyt kannattaa huomata se, että uuden opsin mukaiseen Kirjastopolkuun tulevat mukaan myös yläkoulut kokonaisuudessaan, eli ohjatulla kirjastovierailulla käyvät sekä 7- että 9-luokat. Tässä tarkempia aikatauluja ja ohjeita syksyn suunnittelua varten.  Kirjastopolun taustoista lisätietoa löytyy kirjaston ja koulujen yhteistyösuunnitelmasta Yhdessä lukutaitoja tukemassa.

Kirjastopolkusivusto ja -esite

Koulun ja kirjaston yhteistyöalueena toimii tämä verkkosivusto,  Mikkelin koulujen Kirjastopolku, josta löytyy toimintaohjeita, kirjaston tuntimalleja ja muuta asiaan liittyvää.  Kirjastopolkuesitteessä on myös tiivistelmä tavoitteista ja sisällöistä.

Kirjastopolkuluokat ja vierailuajat

Opsiin sisältyville kirjastokäynneille on tehty suuntaa-antava aikataulu, jonka noudattaminen helpottaa kirjaston töiden suunnittelua. Myös muusta ajoituksesta kannattaa tarvittaessa neuvotella.

• Esiopetus – marras-joulukuu
  • 1. luokka –  maaliskuu
  • 3. luokka – maalis-huhtikuu
  • 5. luokka – syys-lokakuu (”ilmiöprojekti” koulun aikataulun mukaan)
  • 7. luokka – tammi-helmi/maaliskuu
  • 9. luokka – marras-tammikuu (tutkielman tiedonhankinta, ”ilmiöprojekti” koulun aikataulun mukaan)
  • Kyläkouluille suositellaan, että kaikki kirjastopolkuluokat tulisivat samalla kertaa. Koulut, joissa on yhdysluokkia vierailevat joka toinen vuosi.

Ks. myös tarkempi Kirjastopolun aikatauluehdotus 2017-2018.

Vierailuajan sopiminen

Vierailusta sovitaan oman lähikirjaston kanssa mielellään viimeistään kaksi viikkoa ennen toivottua ajankohtaa. Ajanvaraus pääkirjastoon käy kätevimmin Kirjastopolkusivustolla olevalla lomakkeella.  Kaikkien kirjastojen yhteystiedot löytyvät  aikatauluehdotuksesta ja tältä sivustolta.

Kirjastoyhdyshenkilöt kouluille

Koulun nimeämä kirjastoyhdyshenkilö toimii linkkinä kirjaston ja koulun välillä erityisesti tiedotuksessa. Ilmoitattehan, jos yhdyshenkilönne on vaihtumassa.  Lista yhdyshenkilöistä on myös Kirjastopolkusivustolla.

Yhteistyötapaaminen pääkirjaston Mikkeli-salissa ke 23.8.2016 klo 15.15

Kirjaston ja koulun syksyiset tapaamiset jatkuvat painottuen aina johonkin ajankohtaiseen teemaan. Ensi syksynä teemana on yläkoulun Kirjastopolku ja erityisesti 9-luokille suunniteltu tiedonhankinnan ohjaus joko tutkielman osana tai ”ilmiöprojektina”. Kokoukseen toivotaankin erityisesti niitä 9-luokkien opettajia, joita kiinnostaa ottaa tiedonhankintaosuus mukaan monialaiseen oppimiskokonaisuuteen. Myös koulujen kirjastoyhdyshenkilöiden ja muiden kiinnostuneiden toivotaan pääsevän mukaan. Ilmoittautuminen viimeistään 18.8. osoitteeseen eija nevalainen at mikkeli fi.

Lisätietoa Kirjastopolusta koulullesi

Jos Kirjastopolusta tai muista kirjastoasioista herää kysymyksiä, vastaan ja selvittelen mielelläni. Voin tulla myös vierailemaan koulullenne esim. opettajien kokoukseen infoamaan lyhyesti Kirjastopolusta.

Eija Nevalainen
informaatikko