Kirjastopolku ja Lukemisen unelmavuosi keväällä

Lukemisen unelmavuosi alkaa ja Kirjastopolku jatkuu – tässä muistilistaa alkukeväälle:

• Kirjastopolku koskee 1-, 3-, 5-, 7-, ja 9-luokkia. Luokka-asteiden kirjastokäynneille on suuntaa-antava aikataulu , mutta kevään käyntejä kannattaa alkaa sopia heti kuin mahdollista. Jos käynti on jäänyt syksyllä väliin, se onnistuu  vielä keväälläkin. Vierailusta sovitaan oman lähikirjaston kanssa. Ajanvaraus pääkirjastoon käy kätevimmin Kirjastopolkusivustolla olevalla lomakkeella. Tarkemmat tiedot Kirjastopolusta löytyvät sivustolta.
  • Koko kaupungin Lukemisen unelmavuosi starttaa 15.1. avajaistapahtumalla Stellan tähtitorilla. Lukemisen unelmavuosi on kaikkien mikkeliläisten yhteinen teemavuosi. Keskeisenä tavoitteena on luoda iloa, innostusta ja yhdessäoloa lukemisen ympärille. Jokaista kannustetaan osallistumaan omalla tavallaan. Teemavuosi lähti liikkeelle valtuustoaloitteesta, jossa nostettiin esiin huoli lukutaidon ja –harrastuksen tilasta Suomessa.
  • Koulut ovat ottaneet Lukemisen unelmavuoden innolla vastaan. Syksyn aikana on ideoitu ohjelmaa myös Lukemisen unelmavuoden opettajatyöryhmän kanssa.
  • Kirjasto tulee tarjoamaan unelmavuoden aikana mm. yleisöluentoja ja vuoden teemoihin liittyviä kirjavinkkauksia painopisteenä varhaiskasvatus ja ne luokka-asteet, joille ei kuulu Kirjastopolun vinkkauksia. Lukevin luokka –kilpailu julkistetaan avajaispäivänä 15.1.
  • Lukemisen unelmavuoden tärkein yhteistyökanava on verkkosivusto, josta löytyy tapahtumakalenteri ja ideapankki. Sinne kannattaakin heti lisätä omia ideoita ja toteutuksia kuten myös etsiä vinkkiä muiden kokeiluista. Idean ei tarvitse välttämättä olla uusi, vaan myös jo toimivaksi todetut käytännötkin ovat tervetulleita. Ideat ja tapahtumat saa laitetuksi kätevästi Osallistu sinäkin –valikosta löytyvän lomakkeen avulla. Sivujen ylläpitäjä poimii kaikille avoimet tapahtumat unelmavuoden kalenteriin. Sivustolle on tulossa myös lukuvinkkejä eri teemoista.
  • Lukemisen unelmavuosi kannattaa hyödyntää myös Kirjastopolulla. Jos teette projekteja, joissa tarvitaan tiedonhankintaa, 5- ja 9-luokille kuuluva Ilmiöprojekti kannattaa ottaa samaan saumaan, ellei sitä ole jo tehty syksyllä.

Jos mielessäsi on kysymyksiä Lukemisen unelmavuodesta, ota yhteyttä kirjastonhoitaja Mari Karvoseen tai opettajatyöryhmän jäseniin: Nina Jussi-Pekka ja Tarja Pylvänäinen (varhaiskasvatus),  Marita Hokkanen, Sirpa Svahn-Kumpulainen ja Reeta Haikarainen (Kalevankangas), Janne Elo (Urheilupuisto), Karoliina Saarikoski (Rantakylä) ja Ulla Koivukangas (lukio).

Lukemisen unelmavuoden verkkosivu http://mikkelilukee.fi

Unelmavuosi löytyy myös Facebookista, Instagramista ja Youtubesta sekä hashtagilla #mikkelilukee