Kirjaston ja koulun yhteistyötapaamisen 31.8.2022 muistio

Pääkirjastolla kokoonnutiin pitkästä aikaa opettajien ja kirjastolaisten kesken pohtimaan Kirjastopolkua ja yhteistyötä muutenkin. Keskustelu oli vilkasta ja osin huolien sävyttämää, koska kirjaston palvelut ovat siirtyneet kauemmas yhä useammilta. Tässä tapaamisen muistio ja esitysten sisältö löytyy powerpointista. Ne on myös lähetetty kouluille ja esiopetukseen.

Kiitos kaikille osallistuneille!

Tervetuloa ja ajankohtaista kirjastossa

Palvelupäällikkö Pia Kontio kertoi kirjaston ajankohtaisista kuulumisista. Kirjastojen syksyn aukioloajat ovat samat kuin viime vuonna. Kaupungin asiointipiste on siirtymässä syksyn aikana pääkirjastoon ja muuton muutoksen suunnittelu on juuri alkamassa. Mikkelin kaupunginvaltuusto on kokouksessaan 28.3.2022 (§44) hyväksynyt asiointipisteen siirtymisen kirjastolle yhtenä Palvelut ja tulevaisuus -ohjelman toimenpiteistä. Siirtymisen mahdollisista vaikutuksista kouluyhteistyöhön tiedotetaan heti, kun tietoa kirjastolla on. Ristiinan kirjasto on puolestaan muuttanut koulukeskukselle. Kirjaston liikkuvien palveluiden popup-kirjastot kouluilla on jouduttu lopettamaan ja niitä korvataan kirjakassipalveluilla, koska kirjaston on tehostettava pienenevien henkilöresurssien käyttöä.

Kirjastopolku lukuvuonna 2022-23

Informaatikko Eija Nevalainen kiitti opettajia siitä, että hyvällä yhteistyöllä Kirjastopolkua on saatu toteutettua myös koronavuosina, ja esitteli Kirjastopolun käytännöt tänä lukuvuonna. Kirjastopolkusuunnitelmassa on edelleen mukana alkuperäiset luokka-asteet: esiopetus, 3-, 5-, 7- ja 9-luokka, mutta 1- ja 9-luokkien sisällöt jäävät säästösyistä enemmän opettajien varaan vielä tänäkin lukuvuonna. Ohjattu kirjastokäynti on kaikissa kirjastoissa esiopetukselle ja 5-luokalle. 3- ja 7-luokan kirjavinkkaukset toteutetaan etänä. Tarjolla on entistäkin laajemmat kirjakassipalvelut. Näistä tarkemmin liitteenä olevassa powerpoint-esityksessä ja Kirjastopolkusivustolla.

Kirjailijavierailu: Eksyneet-kirjan julkaisseet Mirha Stenlund ja Elina Veikkanen

Keväällä 2022 lasten ja nuorten fantasiakirjan julkaisseet Mirha Stenlund ja Elina Veikkanen kertoivat kirjan kirjoittamisesta, yhteistyöstään, lukemisesta ja kirjastonkäytöstä. Keskustelu osoitti, että  mielikuvituksen voima on valtava ja toimiva työnjako vie tavoitteeseen. Haastattelijana toimi Pia Kontio.

Palautekeskustelu Kirjastopolusta ja yhteistyöstä

Tapaamisessa toivottiin ja saatiin palautetta opettajilta kirjastolle. Sitä kysyttiin myös kirjastonhoitaja Päivi-Kristiina Erolan pitämällä lappuäänestyksellä. Äänestyksen tulos on liitteenä olevassa powerpoint-esityksessä ja tässä yhteenvetoa siitä ja muusta keskustelusta:

Kirjastopolku yleisesti

• Kirjastopolun sisältö, aikataulutus ja opsin tukeminen toimivat edelleen ja parhaiten lähitoteutuksena kirjastossa.
  • Myös etätunneista (kirjavinkkaus, 5-luokan suunnistus) on hyviä kokemuksia, mutta varsinkin esiopetuksessa lapset tarvitsevat fyysisen, moniaistisen kokemuksen.
  • Toivotaan, että Kirjastopolku pysyy ja saadaan mahdollisimman paljon kirjastokäyntejä.
  • Kiitos kirjastolle, että kaikkia kohdellaan tasa-arvoisesti, eli myös yksityiset päiväkodit pääsevät mukaan Kirjastopolkuun.

Kirjastopolun ja kirjastokäyntien ongelmia

• Kirjastojen lakkautukset teettäneet valtavasti lisätyötä opettajille, jotka yrittävät haalia kirjoja oppilaille. Ainakaan yläkoululaisia ei saa käymään itsenäisesti kirjastossa. Nyt kasvaa sukupolvi, joka ei tiedä, mikä kirjasto on.
  • Miksi liikkuvien popupit kouluilla lakkautettiin? On kestämätöntä, että oppilaat eivät opi itse käymään kirjastossa ja valitsemaan kirjoja. Tämä näkyy jo.
  • Myös alakouluryhmissä on paljon lapsia, jotka eivät ole koskaan käyneet kirjastossa. Kaikkea ei voi sysätä vanhempien vastuulle.
  • Kirjastopolku oli alun perin erinomainen, toivotaan, että se vielä joskus olisi sellainen kuin suunniteltiin.
  • Opettaja ei ole tiedonhaun ammattilainen. Tiedonhaussa oppilaiden auttaminen on hakuammuntaa.

Kirjaston tiedottamisesta ja yhteistyöstä

• Tieto kirjastosta koululle tavoittaa parhaiten sähköpostilla, mutta on hyvä, että on myös Kirjastopolkusivusto, josta voi tarkistaa asioita.
  • Myös tapaamiset, joihin lähetetään selkeä kutsu, ovat hyviä. Esim. kaikille opettajille tarkoitetut tietoiskut tai kirjastomessut eivät toimi, ellei niitä saada yhdistettyä esim. kaupungin tai koulun veso-päiviin.

Toiveita kirjakasseihin liittyen

• Lukemistokasseissa voisi olla valikoima eritasoisia kirjoja sen sijaan, että kaikki ovat samanlaisia (yläkoulu)
  • Päiväkotikasseissa voisi olla myös pidempiä kirjoja satutuokioita varten, ei vain kuvakirjoja

Kaiken kaikkiaan viesti opettajilta oli, että he kokevat yhteistyön kirjaston kanssa tärkeäksi ja toivovat, että Kirjastopolku voisi toimia täydellä teholla. Oppilaiden lukemisesta, tiedonhankintataidoista ja oppimisesta ollaan huolissaan. Se, että kirjastoon ja Kirjastopolulle pääsisi helposti auttaisi omalta osaltaan opettajia heidän työssään ja kasvattaisi uusia kirjastonkäyttäjiä. Pia Kontio toivoi, että huolipalautetta laitettaisiin päättäjille.

Kirjastossa tapahtuu

Eija Nevalainen nosti esiin muutamia kirjaston syksyn tapahtumia. Ajantasaiset tapahtumatiedot löytyvät aina kirjaston kotisivulta tai kirjaston somekanavilta.