Kirjasto selkosuomeksi
Kirjasto on paikka, jonne kaikki ovat tervetulleita.
Kirjastossa voit viettää aikaa, lukea kirjoja ja tavata ystäviä.
Voit myös lainata kirjoja ja viedä ne kotiin. Tarvitset kirjastokortin, jotta voit lainata kirjoja.
Kirjaston käyttö on ilmaista.
Kirjastossa on:
- kirjoja
- äänikirjoja
- sanomalehtiä
- aikakauslehtiä
- elokuvia
- musiikkia
- nuotteja
- soittimia
- konsolipelejä (esimerkiksi Playstation, Xbox ja Nintendo -pelejä)
- lautapelejä, joita voit pelata kirjastossa
- erilaisia lainattavia esineitä (esimerkiksi pora, neulepuikot ja koripallo)
Kirjastokortti
Tarvitset kirjastokortin silloin, kun haluat lainata.
Saat kortin kirjaston työntekijältä. Korttia varten tarvitset esimerkiksi passin tai ajokortin.
Kirjastokortti on henkilökohtainen, älä anna muiden käyttää sitä.
Ensimmäinen kirjastokortti on ilmainen. Jos kirjastokorttisi katoaa tai menee rikki, uusi kortti maksaa kaksi euroa.
Jos kirjastokorttisi katoaa, kerro kirjastoon siitä mahdollisimman pian.
Laina-aika
Kun lainaat, saat eräpäiväkuitin.
Kuitissa näkyy päivämäärä, jolloin sinun pitää palauttaa lainasi.
Laina-aika, eli se kuinka kauan saat pitää lainoja itselläsi, on yleensä neljä viikkoa.
Joskus laina-aika voi olla lyhyempi, esimerkiksi elokuvat saat pitää itselläsi kaksi viikkoa.
Tarkista aina kuitista, kuinka kauan laina-aika on.
Jos palautat lainasi myöhässä, joudut maksamaan myöhästymismaksun.
Jos tarvitset lainojasi vielä eräpäivän jälkeen, voit pyytää kirjaston työntekijää uusimaan lainat.
Lue lisää kirjaston käyttämisestä täältä.