Kirjasto ja Kirjastopolku muutoksessa – infotilaisuuden antia
Oli ilo käynnistää kirjaston ”lukuvuosi” lähes entiseen tapaan korona-ajasta huolimatta ja saada koolle opettajia Mikkeli-saliin ja etäyhteyksien päähän. Tällä kertaa tavoitteena oli tiedottaa kirjaston uusista kuvioista. Niistä syntyi myös mukavasti keskustelua. Tässä lyhyt kooste, tarkempaa tietoa löytyy muistiosta:
- Kaupungin säästötoimien vuoksi on lakkautettu Kalevankankaan, Lähemäen ja Rantakylän kirjastot. Niitä korvaamaan on perustettu liikkuvat kirjastopalvelut. Lisäksi parannetaan omatoimisen kirjastonkäytön mahdollisuuksia sekä verkkopalveluja Lumme-kirjastojen laajuisesti.
- Kirjastopolku jatkuu, mutta 1-luokkien ohjattu vierailu muuttuu opettajavetoiseksi ja 9-luokkien ilmiöprojektissa painotetaan verkkomateriaalia.
- Opettajat ovat tervetulleita vierailemaan kirjastoissa luokkiensa kanssa myös omatoimisesti. Muihin kirjastoihin kuin pääkirjastoon toivotaan kuitenkin ilmoitusta etukäteen, koska tilat ovat pienet ja turvavälien noudattaminen siten vaikeaa.
- Liikkuvat palvelut tarkoittavat pakettiauto Mirjaa (= Mikkelin kirja-auto), jolla pop up -kirjastot kulkevat lakkautettujen kirjastojen alueiden kouluille sekä muille asiakkaille. [Mirjan aikataulu]
- Tänä lukuvuonna 7-luokkien kirjavinkkaus toteutetaan etänä. Vinkkauksiin voivat osallistua kaikki 7-luokat Teamsin kautta. Vinkkauksiin ilmoittaudutaan lomakkeella. Seiskojen etävinkkauspäivät syksyllä 2020:
- to 8.10. klo 13-14
- ti 27.10. klo 10-11
- to 10.12. klo 10-11
- (keväälle tulossa muutama lisäaika)
Keskustelua herätti etenkin 7-luokkalaisten kirjavinkkauksen muuttuminen etävinkkaukseksi. Tässä kysymyksiä ja vastauksia vinkkauksesta ja muusta:
- Kirjavinkkauksissa on esitelty hyviä kirjoja ja on ollut tärkeää saada kirjat heti käyttöön. Myös keskittyminen vinkkaukseen toimii paremmin silloin, kun paikalla on ihminen eikä tietokoneen näyttö. Miten etävinkkauksesta syntyy säästöä? Säästöä syntyy mm. siten, että etävinkkauksessa voidaan tavoittaa samaan aikaan useampi luokka. Kirjastoon kohdistuvat säästötoimet tarkoittavat etenkin sitä, että henkilökunnan määrä on vähentynyt olennaisesti ja vähenee yhä.
- Jos vinkattuja kirjoja ei enää saa heti lainaan, voisiko kirjastoissa olla vinkkipöytä, josta oppilaiden olisi helppo löytää esitellyt kirjat? Tai voitaisiinko vinkattavista kirjoista koota esittelytekstit Kirjastopolkusivustolle? Kirjastossa mietitään näitä mahdollisuuksia. Sen sijaan vinkkaustilanteessa tehtävät varaukset eivät ole mahdollisia.
- Vinkkausaikoja on aika vähän, voisivatko vinkkaukset olla katsottavissa tallenteina? Tallenteita ei ole ajateltu tehdä, koska vinkkaustilanteissa käytetään myös osallistavia menetelmiä. Se, että vinkattavat kirjat ovat joka kerran eri nimekkeitä, auttaa myös niiden riittävyydessä. Vinkkausaikoja tulee keväälle lisää. Vinkkausajat eivät välttämättä osu äidinkielen tunnille, mutta toivotaan, että koululla saataisiin ne kuitenkin järjestettyä.
- Kuinka etävinkkaus toimii käytännössä? Linkki Teamsissa tapahtuvaan vinkkaukseen lähetetään sille opettajalle, joka ilmoittautuu. Hän voi välittää linkin edelleen toiselle opettajalle. Jos vinkkaus voidaan katsoa luokassa valkokankaalta, oppilaat eivät tarvitse linkkiä. Jos olisi kyseessä etäkoulu, linkin voisi lähettää myös oppilaille.
- Jos liikkuvat palvelut käyvät koululla aikataulunsa mukaan, pitääkö luokan vielä ilmoittaa heille, että ovat tulossa? Ei tarvitse, mutta koulun sisällä kannattaa keskustella .
- Kyläkoululta on käyty pääkirjastossa Kirjastopolulla, vaikuttavatko pop up -kirjastot jotenkin niihin? Mirja-auto ei käy säännöllisesti kyläkouluilla, joten Kirjastopolkukäynnit jatkuvat entisellään. Sen sijaan kyläkoulut voivat tilata kirjakasseja ja Mirjan voi tilata mukaan tapahtumiin, jos vain sen aikataulut sallivat.
Kiitos mukana olleille opettajille!