Docventures herättelee keskustelemaan 11.9. alkaen – tässä luettavaa aiheista yläkouluun

Docventures-dokumenttisarja alkaa kuudennen kerran 11.9. ja viime vuosien tapaan Helmet.fi ja Kirjasampo.fi toimii sarjan kanssa yhteistyössä. Dokumenttisarjan jokaiseen teemaan liittyen on laadittu kirjasuositukset. Kirjasampo on tehnyt lukulistat kaunokirjoista ja Helmet-kirjasto tietokirjoista. Vinkkiartikkelit on nyt julkaistu Helmet.fi:n Vinkit-osiossa ja Kirjasammossa. Ne julkaistaan myös Ylen Docventures-sivuilla.

Kirjavinkit Kirjasammossa:

Viikko 1: Battle of the Sexes / tasa-arvo ja #metoo
Viikko 2: The Work / mies ja tunteet
Viikko 3: City of Ghosts / valta ja ISIS
Viikko 4: Paha poliisi / vallan väärinkäyttö
Viikko 5: Drib / median ja mainonnan valta mieleemme
Viikko 6: Neljä elementtiä / ihmisen valta luontoon ja itseensä

Myös Makupalat-linkkikirjasto on mukana julkaisemalla dokumenttien teemoihin liittyviä linkkikokoelmia, joita löytää sarjan alettua osoitteesta: http://www.makupalat.fi/fi/kokoelmat

Kirjastoissa on kaikkina osallistumisvuosina järjestetty viikoittaisiin teemoihin liittyviä aineistonäyttelyitä. Tänä vuonna kirjoja on esillä ainakin Mikkelin seutukirjaston pääkirjastossa.

Docventuresin ja kirjaston aatemaailma ja tavoitteet ovat samansuuntaiset: sananvapaus, tiedon lisääminen ja luulon vähentäminen, moniarvoisuus, medialukutaito ja lähdekriittisyys. Kuusiosainen sarja esittelee laadukkaita, yhteiskunnallisia aiheita käsitteleviä dokumenttielokuvia ympäri maailmaa ja liittää elokuvan teeman ympärille studio- ja radiokeskustelun, elokuvakerhot ympäri maata, sosiaalisen median keskustelun ja erilaiset tempaukset.

Tuomas Aitonurmi
Kirjasampo.fi