Celia- rekisteröinnin ja opastuksen varaus

Mikkelin seutukirjastossa Celian palveluiden käytön opastusta ja käyttäjien rekisteröintiä tehdään Mikkelin pääkirjastossa.

Opastuksessa asiakas rekisteröidään Celian asiakkaaksi ja neuvotaan palvelun käytössä ja äänikirjojen valitsemisessa. Varaa aika opastukseen alla olevalla lomakkeella tai puhelimitse, p. 050 311 7480. Rekisteröinnin yhteydessä kysytään kirjastokorttia tai henkilöllisyystodistusta.

Voit myös kirjoittaa vapaamuotoisen valtakirjan omaiselle tai muulle henkilölle, jos et itse pääse käymään kirjastossa. Valtakirjassa on oltava seuraavat tiedot: päiväys, mihin valtuutetaan (Celia-asiakkuuden hankkiminen), kuka valtuutetaan (yhteyshenkilön nimi ja henkilötunnus), kuka on valtuuttaja ja hänen allekirjoituksensa.

Valtuuttajasta eli asiakkaasta tarvitaan tiedot: nimi, osoite, puhelin, sähköpostiosoite, henkilötunnus. Todistajia ei tarvita.

Palvelu on maksuton.

Kirjastosta otetaan yhteyttä mahdollisimman pian.

LISÄTIETOJA

Celian äänikirjat on tarkoitettu henkilöille, joilla on lukemisen este, esimerkiksi heikentynyt näkö tai lukivaikeus.

Celia on saavutettavan kirjallisuuden ja julkaisemisen asiantuntijakeskus, joka tuottaa ja välittää kirjallisuutta saavutettavassa muodossa, mm. äänikirjoina ja pistekirjoina. Celian kirjoja voivat käyttää kaikki, joille tavallisen kirjan lukeminen on sairauden tai vamman tai vastaavan syyn vuoksi vaikeaa. Celian asiakkuuteen oikeuttavat lukemisesteet ovat moninaisia, esimerkiksi näkövamma, lukihäiriö, oppimisvaikeus tai reuma.

Yksityishenkilöt pääsevät Celian asiakkaiksi rekisteröitymällä omassa kirjastossaan. Kirjaston henkilökunta opastaa palveluiden käyttöön ja tilaa niihin tunnukset. Rekisteröitymistä ja opastusta varten tulee varata aika etukäteen kirjaston Celia-opastajalta. Keskusteluun on hyvä varata aikaa puolesta tunnista tuntiin.

Osassa kirjastoja voi rekisteröityä Celian verkkoasiakkaaksi tai Celian cd-kerhopalvelun käyttäjäksi. Lisäksi Lumme-kirjastoilla on kokoelmissaan Celian cd-äänikirjoja, joita lukemisesteiset voivat varata ja lainata Lumme-kirjastokortilla.

CD:lle tallennettuja Celian äänikirjoja voi kuunnella CD-soittimella, joka toistaa mp3-tiedostoja. CD-soittimen voi ostaa  itse tai hankkia lainaksi. Kun olet ostamassa cd-soitinta, kannattaa ottaa kirjalevy mukaan ja kokeilla sen toimintaa kaupassa. Tärkeää olisi, että soitin muistaa, mihin kuuntelussa on jääty ja osaa jatkaa suoraan siitä kohdasta.

Celian äänikirjoja CD-muodossa lainaavat henkilöasiakkaat voivat myös saada Daisy-soittimen lainaksi kuuntelua varten. Tämän takia Celian äänikirjoja nimitetään myös Daisy-äänikirjoiksi. Daisy-soitinten lainausta hoitaa Näkövammaisten liiton Daisy-kuuntelulaitepalvelu, josta soitinta anotaan erillisellä hakulomakkeella. Celia tai kirjasto ei tarjoa laitetta kirjojen kuunteluun.

Lisätietoja Celiasta saat heidän omilta sivuiltaan. (avautuu uuteen ikkunaan)