Lukemisen tueksi: lukemistot, lukukoirat, Celia-kirjasto ja e-kirjat

Kesän aikana on tullut uusia tai uudistuneita palveluja, jotka kannattaa huomata sekä ala- että yläkouluilla.

Koulujen käyttöön tarkoitettuun lukemistokokoelmaan on tullut uusia nimekkeitä ja alakoulun lukemistot on siirretty pääkirjastosta Rantakylän kirjastoon. Lukemistot ovat kuitenkin kaikkien Mikkelin kaupunginkirjaston toiminta-alueen koulujen käytettävissä.

Tutustu siis tarjontaan Lumme-verkkokirjaston listoilla alakoulu ja yläkoulu. Lainaus- ja varausohjeet löydät Kirjastopolun lukemistot ja lainaaminen -välilehdeltä.

Lukukoirat toimivat kirjastoissa lukemaan opettelemisen tukena ja lukuharrastuksen herättäjänä. Lukukoira käy tällä hetkellä pääkirjastossa sekä Anttolan, Kalevankankaan, Lähemäen, Otavan ja Rantakylän kirjastoissa. Lisätietoa lukukoirasivulla.

Celia-kirjaston palveluja lukemisesteisille on saatavissa myös Mikkelin kaupunginkirjaston kautta. Celia on saavutettavan kirjallisuuden asiantuntijakeskus, joka tukee yhdenvertaisuutta lukemisessa ja oppimisessa. Celian kirjoja voivat käyttää kaikki, joille tavallisen kirjan lukeminen on sairauden tai vamman tai vastaavan syyn vuoksi vaikeaa. Celianet-verkkopalvelun äänikirjoja voi kuunnella tietokoneohjelmalla tai mobiilisovelluksella. Verkkopalvelun rekisteröintiä varten varataan aika kirjastolle. Yhteyshenkilönä toimii Pia Kontio (pia kontio at mikkeli fi tai puh. 044 794 2464). Lisätietoa kirjaston verkkosivulla.

E-kirja voi myös innostaa lukemaan. E-kirjoja testattiin keväällä Rahulan koululla. Lue 5-6-luokkien opettajan Tomi Ukkosen kokemuksista ja tutustu myös luokan tekemiin arvioihin Kirjastopolun oppilaiden alueella.