Muistilista Kirjastopolkukäynneistä – mukaan myös yläkoulut!

Uuteen opetussuunnitelmaan kuuluva Kirjastopolku on käynnistynyt hienosti alakouluissa, ja jatkuu saman mallin mukaan. Syksystä 2017 Kirjastopolku koskee myös yläkoulua kokonaisuudessaan. Yläkoulun Kirjastopolkuun on hyvä tilaisuus tutustua 23.8. kirjaston ja koulujen yhteistyötapaamisessa, jossa se on pääaiheena.

Kirjastopolkusivusto ja -esite

Koulun ja kirjaston yhteistyöalueena toimii tämä verkkosivusto Mikkelin koulujen Kirjastopolku,  https://kirjastopolkumikkeli.wordpress.com, jolta löytyy toimintaohjeita, kirjaston tuntimalleja ja muuta asiaan liittyvää. Tiivistelmä Kirjastopolun tavoitteista ja sisällöistä löytyy esitteestä.

Kirjastopolkuluokat ja vierailuajat

Opsiin sisältyville kirjastokäynneille on tehty suuntaa-antava aikataulu, jonka noudattaminen helpottaa kirjaston töiden suunnittelua. Myös muusta ajoituksesta kannattaa tarvittaessa neuvotella.

• Esiopetus – marras-joulukuu
  • luokka –  maaliskuu
  • luokka – maalis-huhtikuu
  • luokka – syys-lokakuu (”ilmiöprojekti” koulun aikataulun mukaan)
  • luokka – tammi-helmi/maaliskuu
  • luokka – marras-tammikuu (tutkielman tiedonhankinta, ”ilmiöprojekti” koulun aikataulun mukaan)
  • Kyläkouluille suositellaan, että kaikki kirjastopolkuluokat tulisivat samalla kertaa. Jatkossa koulut, joissa on yhdysluokkia, voivat vierailla joka toinen vuosi.
  • Katso myös tarkempi aikataulu.

Vierailuajan sopiminen

Vierailusta sovitaan oman lähikirjaston kanssa mielellään viimeistään kaksi viikkoa ennen toivottua ajankohtaa. Ajanvaraus pääkirjastoon käy kätevimmin Kirjastopolkusivustolla olevalla lomakkeella. Yhteystiedot löytyvät myös aikataulupaperista.

Kirjastoyhdyshenkilöt kouluilla

Koulun nimeämä kirjastoyhdyshenkilö toimii linkkinä kirjaston ja koulun välillä erityisesti tiedotuksessa. Ilmoitattehan, jos yhdyshenkilönne on vaihtunut. Lista yhdyshenkilöistä on Kirjastopolkusivustolla.

Yhteistyötapaaminen kirjaston Mikkeli-salissa ke 23.8.2017 klo 15.15

Kirjaston ja koulun syksyiset tapaamiset jatkuvat painottuen aina johonkin ajankohtaiseen teemaan. Tänä syksynä teemana on 9-luokille suunniteltu tiedonhankinnan ohjaus joko tutkielman osana tai ”ilmiöprojektina”. Kokoukseen toivotaankin erityisesti niitä 9-luokkien opettajia, joita kiinnostaa ottaa tiedonhankintaosuus mukaan monialaiseen oppimiskokonaisuuteen. Toivottavasti myös koulujen kirjastoyhdyshenkilöt ja muut kiinnostuneet pääsevät mukaan. Ilmoittautuminen viimeistään 18.8. verkkolomakkeella tai osoitteeseen eija nevalainen at mikkeli fi. Ks. tarkemmin kutsu.

Lisätietoa Kirjastopolusta koulullesi

Jos Kirjastopolusta tai muista kirjastoasioista herää kysymyksiä, vastaan ja selvittelen mielelläni. Voin tulla myös infoamaan Kirjastopolusta koulullenne esim. opettajien kokoukseen.

Eija Nevalainen
informaatikko