E-lehdet, sanoma- ja aikakauslehdet, mikrofilmit

Kirjastoihin tilaamme sekä sanoma- että aikakauslehtiä eri kielillä. Lisäksi voit lukea e-lehtiä kirjaston verkossa joko omalta laitteelta tai kirjaston työasemilta.

Laajin lehtivalikoima on pääkirjaston lehtilukusalissa. Pääkirjastoon  tilataan vuosittain noin 35 sanomalehteä ja 190 aikakauslehden vuosikertaa, lisäksi luettavana on lukuisia ilmaislehtiä. Aikakauslehtiä on myös musiikki- ja nuortenosastolla sekä lastenosastolla. Pääkirjastossa voit lukea joitakin vanhoja kotimaisia sanomalehtiä myös mikrofilmeiltä.

Lähikirjastoissa voi lukea aikakauslehtien uusimpia numeroita sekä sanomalehtiä.

Kaikki kirjaston eri toimipisteisiin tänä vuonna tilatut sanoma- ja aikakauslehdet löydät Mikkelin kirjastojen vuoden  2023 lehtiluettelosta (pdf).

Sanomalehtiä ei voi lainata kotiin. Viimeisintä aikakauslehteä ei voi lainata. Laina-aika on 2 viikkoa. Kerrallaan lehtiä voi olla asiakkaalla lainassa enintään 50 kappaletta.

Lehtien säilytysajat

Lehtien säilytysajat voit tarkistaa lehtien varastointilistasta: Säilytettävät lehdet 2023 (pdf).  Pääkirjastossa sanomalehtiä säilytetään 1 kk + kuluva kuukausi, paitsi Helsingin Sanomia ja Savon Sanomia 1 v + kuluva vuosi. Maakunnan paikallis- ja sanomalehdet säilytetään pysyvästi.

Aikakauslehtien säilytysajat vaihtelevat.

Lehtiä verkossa

KIrjastoidemme asiakastyöasemilla sekä kirjaston verkossa on käytössä suomalainen sanomalehtipalvelu ePress, joka sisältää suomalaisia sanomalehtiä.

Näiden lisäksi verkosta löytyy vapaasti myös kotikoneelta käytettävä onlinenewspapers.com -portaali, jossa on tuhansia lehtilinkkejä.

Historiallinen sanomalehtikirjasto avautuu myös kotikoneelta.

Tiedonhaku

Lehtiartikkeliviitteitä voit hakea ARTO- artikkeliviitetietokannasta. Asiasanahaussa apuna voit käyttää Finto-sanastoja.

Mikrofilmit

Mikrofilmeiltä voit lukea vanhempia maakunnan sanoma- ja paikallislehtiä vahtimestarin ollessa paikalla klo 10-15. Lukulaite on pääkirjaston 2. kerroksessa.

Mikrofilmiluettelo