Verkkokirjaston käyttö

Käytäthän Mozilla Firefox tai Google Chrome –selaimia.

Pdf-muotoinen ohje verkkokirjaston käyttöön

Verkkokirjaston opastevideoita

  • Kirjautumiseen tarvitaan kirjastokortin numero/asiakasnumero
  • sekä kirjastosta saatu (vähintään) nelinumeroinen tunnusluku.
  • Järjestelmä tarjoaa mahdollisuuden uusia vain valitut lainat tai uusia kaikki.
  • Uusimisen jälkeen täytyy aina tarkistaa, että kaikkien haluttujen lainojen uusiminen on onnistunut eli eräpäivä on muuttunut.
  • Samalla kirjautumisella kannattaa tarkistaa omat yhteystietosi.

Lainat voi uusia myös käymällä kirjastossa tai puhelimitse ottamalla yhteyttä mihin tahansa kirjaston toimipisteeseen.

 

Miksei lainojen uusiminen onnistu?

Lainojen uusiminen ei onnistu, jos

  • asiakkaan maksut ylittävät velkarajan (10 euroa). Nykyisessä järjestelmässä maksut kirjautuvat reaaliaikaisesti, jo ennen aineiston uusimista tai palauttamista.
  • aineistoon kohdistuu varaus tai
  • lainaa on uusittu jo viisi kertaa. Viiden uusintakerran jälkeen aineisto täytyy palauttaa välillä kirjastoon. Sen jälkeen sen saa lainata uudelleen, mikäli sitä ei ole varattu.

 

Miten varaan aineistoa?

  • Kun olet löytänyt haluamasi aineiston nettikirjastosta, klikkaa sen yhteydessä olevaa "Tee varaus" -painiketta.
  • Tässä vaiheessa järjestelmä kysyy tunnuksiasi, ellet ole jo kirjautuneena sisään. Kirjautumiseen tarvitaan kirjastokortin numero sekä kirjastosta saatu (vähintään) nelinumeroinen tunnusluku.
  • Sen jälkeen valitaan, mistä kirjastosta varaus halutaan noutaa ja klikataan "Tee varaus".
  • Tarkista omat yhteystietosi, jotta varauksen saapumisilmoitus tulee oikeaan numeroon tai sähköpostiosoitteeseen.
  • Hankintaehdotuksen voit jättää verkkokirjastossa myös.

 

Mikseivät entiset tunnukseni toimi?

Uudessa järjestelmässä pitäisi toimia samat tunnukset kuin Web-Origon aikaan. Verkkotunnuksia ei tietoturvasyistä välitetä puhelimitse tai sähköpostilla. Jos tunnuksesi eivät toimi, voit ottaa yhteyttä kirjastoon lainojen uusintaan, varauksiin tai omien tietojen päivittämiseen liittyvissä asioissa.

Jos käytit pelkästään Mikkelin ammattikorkeakoulun kirjastokorttia tai ajokorttia, ne eivät toimi Kohassa. Käy kirjastossa, niin saat palvelut käyttöösi Mikkelin kirjastokortilla.

 

Miksi järjestelmä on englanninkielinen?

Mikäli järjestelmä näkyy englanninkielisenä, suomen kielen voi valita, kun vierittää sivun alalaitaan. Järjestelmä tarkistaa selaimen oletuskielen. Jos oletuksena on englanti, suomi tai ruotsi, järjestelmä näkyy oletuskielellä.

 

Omat listat

Voit tehdä omia listoja verkkokirjastossa ja asettaa ne joko julkisiksi eli toiset voivat lukea tai näkymään vain sinun omalla verkkokäynnilläsi.

 

Miksei lainahistoriani näy?

Järjestelmän oletusasetuksena on, ettei asiakkaan lainahistoriaa tallenneta, ellei hän itse sitä halua. Tätä asetusta on mahdollista muuttaa itse menemällä omissa tiedoissa Yksityisyys-välilehdelle, valitsemalla pudotusvalikosta vaihtoehdon "aina" ja klikkaamalla "Lähetä". Lainahistoria alkaa tallentua Lainahistoria-välilehdelle vasta siitä lähtien, kun asetukset on muutettu, joten aiempaa lainahistoriaa ei voida palauttaa.

 

Mitä ovat tagit?

Tagit ovat verkkotekstiä kuvaavia asiasanoja. Tagittaminen on vapaamuotoisempaa kuin kirjastojen luetteloinnissa käyttämä asiasanoitus.

Asiakkaat voivat avainsanoittaa aineistoja käyttämällä itselleen tuttuja sanoja (kohdassa "Lisää tagi") ja löytää siten jatkossa omat hakutuloksensa helpommin ("Omat tagit"). Tagipilvestä pääsee katsomaan, mitkä tagit ovat eniten käytettyjä. Tagi tulee englanninkielisestä sanasta tag ('merkki') ja on netissä jo vakiintunut termi.